I denne episoden deler Camillo Løken sine innsiktsfulle betraktninger rundt åndelighetens transformative kraft og det skiftet i åndelig bevissthet han mener vi nå befinner oss i. Fra en bakgrunn i en ateistisk og akademisk familie til å bli en bestselgende forfatter og podcastvert innen spiritualitet og vitenskap, har Camillo sin reise vært alt annet enn konvensjonell. Han forteller åpent om hvordan en personlig tragedie ble katalysatoren for en radikal endring i hans livssyn.

Fra ateisme til åndelig oppvåkning

Camillo beskriver hvordan han i voksen alder brøt med sitt ateistiske bakteppe etter en dyp personlig krise. Nysgjerrigheten rundt eksistensielle spørsmål som liv, død og vår plass i universet ble vekket. Denne søken ledet ham til en verden av nær-døden-opplevelser og parapsykologi, før han for alvor omfavnet det åndelige. Denne forvandlingen har beriket livet hans på utallige måter, forteller han, og gitt ham en dypere forståelse av hvem vi er og hvordan alt henger sammen.

Utfordringer og fellesskap på veien mot økt åndelig bevissthet

Overgangen til et mer åndelig bevisst liv var ikke uten utfordringer. Camillo forteller om frykten for å dele sine nye perspektiver og hvordan han opplevde å miste kontakt med flere i sin omgangskrets da han «kom ut av det spirituelle skapet». Familie, venner og kolleger stilte seg uforstående til hans nye livsvalg, spesielt da han sa opp en trygg jobb i legemiddelindustrien. Likevel fant han nytt fellesskap gjennom samarbeidet med likesinnede, noe som ga ham friheten til å uttrykke sin åndelige bevissthet åpent.

Motstand mot det åndelige: En snever bevissthet

Camillo reflekterer også over motstanden han har møtt mot åndelighet. Han forklarer dette med at en åpning mot det åndelige krever at man tar ansvar for egne tanker og følelser, noe som kan være utfordrende. Mange er låst i en snever forståelse av virkeligheten, preget av konkurranse og en følelse av separasjon. Denne «snevre linsen» gjør det vanskelig å se helheten og forstå den dypere sammenhengen mellom alt. Frykt for det ukjente og det som bryter med deres etablerte sannhetsramme, bidrar også til denne motstanden.

En tid for bevissthetsskifte og økt åndelig bevissthet

Camillo er overbevist om at vi nå befinner oss i en tid med et betydelig bevissthetsskifte. Inspirert av mayakalenderen og nyere forskning, mener han at økt kosmisk stråling påvirker jorden og vårt DNA, noe som åpner opp for økt intuisjon og åndelig bevissthet hos mange. Denne tiden krever at vi slipper frykt og omfavner en høyere vibrasjon av glede, aksept og kjærlighet. Ved å kultivere indre fred og stole på vår egen intuisjon, kan vi navigere i denne nye tiden og tiltrekke oss det som er ment for oss. Camillo sitt budskap er tydelig: ved å åpne oss for vår egen åndelige bevissthet, kan vi leve et rikere og mer meningsfullt liv i en verden som stadig er i endring.

[00:00.1]

Jeg sa jo opp jobben min for å gjøre det jeg gjør nå. Folk sa jeg var helt idiot. Når du åpner opp for det åndelige, så begynner du ta ansvar for tanker og følelser. Du slutter å peke finger. Vi vokser opp i et samfunn med konkurranse, og konkurranse er et veldig snevert nivå av bevissthet, fordi da er det alltid tapere.

[00:18.7]

Man ser ikke at alt henger sammen. At vi er en. Så, så har man da kanskje fått et sånn type gammelt tankemønster i seg som sier at du er ikke verdig eller du er ikke god nok, eller du fortjener ikke. Så vi stopper oss egentlig selv fra å motta det som universet egentlig kan gi oss, hvis vi bare åpner opp da.

[00:35.5]

Og nå kan vi gå videre, men da må vi opp i frekvens for det neste nivå. Så er det ikke sånn type mørke, og da kan du ikke ha mørke tanker heller, for da vil du manifestere fortere. Så da vil du manifestere frykt, så nå må vi slippe på frykten. Og når folk mi holder på gammel energi, så bevarer de gamle frykt mønstrene sine, og dermed så vil de få en veldig tøff, er ikke sikkert de faktisk ascenderer.

[00:59.0]

(intro melodi) Camillo Løken. Velkommen skal du være tilbake! Tusen takk! Tusen takk! Ja, det er veldig hyggelig å ha deg tilbake, Camillo. Vi har snakket sammen veldig mange ganger før på podcasten.

[01:17.8]

Vi har samarbeidet. Du har et kurs på Wisdom from North som heter Tre trinn til et bedre liv. Vi har hatt og skal ha webinar sammen nå i mai, hvor du skal snakke om mekanismene bak suksess.

[01:34.0]

For dette brenner du for. Og du har jo siden 2005 jobbet med denne broen mellom vitenskap og spiritualitet. Du, eh, er forfatter, bestselgende forfatter og har skrevet mange bøker om dette her nå etter hvert. Skriver en bok nå.

[01:50.7]

Du har tre podcaster, blant annet en med Lily Bendriss og er opptatt av å gjøre åndelighet mer hverdagslig og vise mennesker at det er en bro mellom spiritualitet og vitenskap som finnes her. Og den ser jeg også klarere og klarere.

[02:07.7]

Så jeg gleder meg til å dykke dypt med deg i dag, og vi skal også snakke litt om webinaret vi skal ha sammen i mai senere for de som har lyst til å være med på det. (smatter) Og det jeg først er nysgjerrig på, nå har jo du vært på denne reisen lenge.

[02:24.2]

Du har fem år jubileum med podcasten din. Du har dykket dypt, og da antar jeg også dykket dypt i din egen personlige reise, i din egen spirituelle utvikling. Hvordan har åndelighet spiritualitet endret ditt liv personlig?

[02:41.4]

Ja, det har beriket livet mitt på alle mulige måter synes jeg. Fordi jeg endret jo helt synet mitt på verden og på død og på hvem vi er og alt mulig når jeg var rundt førti år. Jeg vokste opp i en ateistisk familie, en lege familie, en veldig akademisk familie, og fikk til ganske tidlig høre at livet er tilfeldig, ikke sant.

[03:02.8]

The Big Bang kom ut av ingenting, og det var liksom ikke noe mål og mening med noen ting. Det er flaks at vi er på denne planeten og at vi er i live. Og så har vi dette ene livet, og når vi dør så er vi borte for evig og alltid. Og det er veldig skremmende tanke å tenke på at vi skal være borte for evig og alltid. Så jeg turte ikke å tenke på døden husker jeg da jeg vokste opp.

[03:21.6]

Eh, og så fikk jeg et blaff i tenårene hvor jeg begynte å interessere meg for, kanskje det er noe mer. Jeg begynte å lese bøker om ufoer. Jeg begynte å lese om Dedikken og Hessdahl fenomenet, og så gikk det over i nær døden opplevelser og så gikk det over i parapsykologi og telekinesi.

[03:40.3]

Så jeg var liksom der som tenåring var litt sånn interessert i. Jeg var sånn femten, seksten år, og så tenkte jeg det her er spennende, det kunne jeg tenke meg å studere. Men da fikk jeg veldig fort høre at det kan du ikke leve av. Må ikke finne på å gjøre det. Så da stengte jeg den døra.

[03:55.6]

Men jeg tror det var et slags hint at det var en del av det jeg skulle jobbe med senere. Men jeg var ikke klar, og dermed så gikk jeg tilbake til det ateistiske livssynet å bare sikre seg å tjene penger og få akademisk karriere og hele pakka, ikke sant? Og så gjorde jeg det da, og studerte på University of Toronto i Canada og University of Surrey i England.

[04:16.3]

Så fikk jeg jobb i et av verdens største legemiddelselskap, og alt gikk på autopilot. Det som jeg gjorde det jeg hadde blitt fortalt, fulgte oppskriften. Og så skjedde det noe som gjorde at jeg endret hele livet mitt, og det var at en, en, en, en jeg kjente godt, han døde i en helt utrolig bizar ulykke.

[04:31.7]

Jeg har aldri hørt noen som har dødd på den måten han døde på. Og han var i midten av trettiårene. Og han var småbarnspappa. To små barn. Plutselig så er han revet vekk. Og det var så brutalt. Så jeg husker jeg satt i kirken og tenkte over liksom.

[04:46.9]

Er han borte nå for evig og alltid? Så kom disse spørsmålene frem som jeg ikke hadde turt å stille før da. Og så ble jeg veldig nysgjerrig, og det slapp ikke taket. Disse spørsmålene kom tilbake igjen, så jeg begynte å finne ut mer da. Tenkte kanskje jeg skal finne ut.

[05:02.5]

Kanskje ikke det er riktig den ateistiske livssyn. Jeg har jo aldri undersøkt. Jeg har bare tatt det for god fisk. Og så begynte jeg å lese, og så ble jeg helt oppslukt. Og så en av de første bøkene jeg leste var jo Himmelske samtaler med Neale Donald Walsch.

[05:19.7]

Kanalisert bok, automatskrift. Og jeg fikk helt bakoversveis og bare wow. Og det traff meg så det sang. Og siden det så har det bare vært en vei, og det er å finne ut mer om hvem vi er og hvor vi kommer fra, hva vi gjør på denne planeten og hva er det som egentlig skjer når vi dør?

[05:37.2]

Så det har jeg holdt på med i tyve år, og jeg har funnet det jeg vil kalle en bro mellom det fysiske og ikke-fysiske. Jeg tror at det fysiske er bare en forlenga arm av det ikke fysiske. Fordi per definisjon så er vi mennesker både fysisk hvor vi har en fysisk kropp, men så har vi abstrakte kvaliteter som sinn og bevissthet som vi ikke kan ta på, som er ikke fysiske.

[05:59.2]

Så vi tilhører per definisjon også en ikke-fysisk verden. Og et eksempel som er veldig jeg bruker veldig ofte er når vi drømmer.Så kan vi føle at det er ekstremt ekte, og vi våkner og tenker just det var bare en drøm. Men det var mer ekte enn den verden jeg våkner opp i.

[06:15.9]

Og så er det sinnet vårt som har laget den verden. Hva da om det her også er en form for drøm? Da en kosmisk drøm. Så det har vært en utrolig spennende reise som da har gjort at jeg ikke er så redd for døden lenger. Jeg er blitt mye mer nysgjerrig på hvem vi er og hvordan alt er koblet sammen, og jeg har mye mer indre ro.

[06:37.9]

Før så stressa jeg veldig mye og jeg var i reaksjonsmodus, for jeg lot gamle mønster i meg bare komme opp. For en reaksjon er en aksjon du har tatt før. Men nå er det mye flinkere til å respondere og la ting synke inn.

[06:53.6]

Vurdere ting. Men først så var jeg veldig sånn. Jeg var veldig sånn aktiv her ute i det ytre miljøet, men nå er jeg mye mer i det indre miljøet. Jeg starter dagen med å gå tur i skogen, ofte barfot hvis jeg kan det, for da kobler jeg meg på jorda og jordas felt og får mye indre ro.

[07:11.4]

Jeg får tanker som jeg ikke får ellers. Så det er det så rikt i forhold til det livet jeg hadde. Så jeg ville aldri gå tilbake til det gamle livet, selv om jeg der hadde en karriere i legemiddelbransjen. Tjente veldig gode penger.

[07:26.8]

Frynsegode, firmabil og alle de greiene der. Bonuser og sånn. Det livet vi har nå er mye, mye rikere. Spennende å høre deg snakke om det. Og det opplever jo jeg også, at det er mye dypere dimensjon til livet etter at jeg åpnet opp for åndelighet og spiritualitet.

[07:45.6]

Og rikt liv, det det er så godt ord på det, fordi jeg føler at livet mi er så mye rikere. Og det kan jeg også se på utsiden, hvordan livet mitt faktisk har endret seg til det bedre. At ting har bare begynt å komme til meg. Fantastiske mennesker.

[08:02.1]

Ting jeg har drømt om, livsoppgaver, kjærlighet, ikke sant? Ja, så jeg brenner jo sånn for at så mange som mulig skal få disse oppdagelsene som jeg også har hatt. Blant annet om selvkjærlighet som jeg brenner veldig for da.

[08:17.7]

Det å virkelig se sin egen verdi fordi at jeg ser at det er så mange som sliter med selvfølelse og at det viser seg i alle aspekter av livet deres. Hvis man har en lav selvfølelse. Og dette her med å forstå at du har en oppgave i livet eller flere.

[08:34.8]

Du er her for en dypere grunn, og det å utforske det er noe av det mest hellige du kan gjøre. Og samtidig så opplever jeg og så vet jeg jo at det er ikke min oppgave å overbevise noen, men vise at se på dette, dette kan jeg snakke om.

[08:51.1]

Har du lyst til å høre mer? Men det jeg av og til er litt nysgjerrig og forundret over er også denne motstanden ovenfor det. At jeg opplever at noen kan nesten bli litt sinte. Altså, ikke snakk om det der. Det vil jeg ikke gå inn på. Og jeg blir litt nysgjerrig på hvordan har du opplevd at relasjoner eventuelt har endret seg etter at du kom ut av det spirituelle skapet da?

[09:14.6]

Ja, det. Det var jo frykt, veldig mye frykt involvert. Jeg var veldig redd til å snakke om det åndelige i starten. Jeg jobbet jo i et åpent landskap i legemiddelbransjen, et stort selskap, og det var da jeg begynte å jobbe-- begynte å oppdage den spirituelle verden eller åndelige verden mens jeg jobbet der.

[09:34.6]

Og jeg ville så gjerne finne ut av ting og sånn, men jeg kunne ikke snakke med noen. Så jeg holdt kortet veldig tett til brystet. For det er ikke så stuerent å snakke om det i legemiddelbransjen at vi, vi tilhører en ikke fysisk verden og vi kan heale oss selv, hele pakka der.

[09:51.0]

Eh, men så hadde jeg alltid vært veldig heldig og hatt kona mi Synnøve. Vi har gått veien sammen, så vi har alltid hatt mulighet til å snakke med hverandre og dele erfaringer og... Men jeg følte jo at jeg mistet ganske mange i vår krets da.

[10:07.5]

Når vi, når jeg først gikk ut for det, når jeg endelig gikk ut, så... Jeg sa jo opp jobben min for å gjøre det jeg gjør nå, og jeg tjente bra og hadde en fin stilling. Folk sa jeg var helt idiot. Eh, altså familien min, slekta mi, venner, naboer, alle rista på hodet.

[10:26.8]

Det ble mye baksnakka, fikk jeg høre da fra andre etterpå, og det var det var veldig tungt. Så jeg mistet jo en del folk som var rundt meg. Men så fikk jeg nye fordi at jeg begynte å jobbe med Lilly Bendris, og hun åpnet døra til mennesker som var veldig åpne for det her, som på en måte hvor det her var hverdagslig.

[10:48.7]

Og dermed så var det helt deilig å kunne komme ut og snakke fritt om det, for da fikk jeg på en måte nye venner. Men de gamle, de bare... De var så låst i sin ramme av sannhet da. Fordi jeg ser på måten vi ser, altså måten vi ser på verden.

[11:06.3]

Den er gjennom forskjellige linser, og jeg tror det er mange ulike nivåer av bevissthet. Og hvert nivå har sin linse de ser verden med, og noen har veldig snever linse. Så hvis du sitter for eksempel på en kinosal og sitter og ser filmen gjennom en veldig liten linse, akkurat som en kikkert, så får du ikke med deg hele filmen.

[11:25.0]

Du ser ikke hele lerretet. Du ser hele filmen som stykkevis av det, så du får ikke med deg alt. Mens en annen kan sitte med en kjempestor linse som er større enn som en medisinball som er større enn hele hodet ditt. Da ser du hele lerretet og du får med deg hele filmen. De to menneskene snakker ikke samme språk, for de har på en måte ikke forstått å sett det samme.

[11:45.9]

Mens den som har sett hele filmen forstår jo at den som ikke har sett hele filmen har en snever linse. Så etterhvert så følte jeg at det var det jeg kan si da. I starten så var jeg veldig i konflikt. Det var tungt fordi jeg ble liksom forbanna på de menneskene som snakket stygt om meg.

[12:06.3]

Skjønner dere ikke at dette her er smart å tenke som jeg tenker? Jeg ville ha anerkjennelse.Eh, og husker jeg hadde. Faren min var en ihug ateist, og det var veldig viktig for meg at han skulle akseptere min nye måte å leve på med et nytt livssyn. Så jeg kom med bevis på nærdødenopplevelser.

[12:24.7]

Forskning fra Virginia University, The Perception of Studies divisjon der med Ian Stevenson, som også har forsket førti år på, på det her med reinkarnasjon og nærdøden opplevelser, ut av kroppen opplevelser. Og jeg kommer husker jeg med, med Even Alexander som du har intervjuet òg vet jeg.

[12:42.1]

Han neurokirurgen som da hadde til og med blodprøver på at han ikke kunne ha noen bevisst erfaring mens han var i koma, og likevel så komme tilbake med detaljert beskrivelse av alt han hadde opplevd i syv dager. Eh, alt dette kom jeg med som dokumentasjon da overfor faren min.

[12:58.0]

Han ville ikke se på det en gang, og jeg fikk så vondt inni meg fordi jeg fikk liksom ikke aksept for at jeg ikke var dum. For det var så viktig å ikke bli oppfattet som dum. Eh, så det var veldig vondt helt til jeg skjønte at det handlet aldri om de der ute.

[13:14.9]

Det handlet om meg og min egen frykt prosess. Og når jeg skjønte det, så ga jeg slipp på å jage etter anerkjennelse og aksept. Så fikk jeg det veldig, veldig mye bedre med meg selv. (sukk) Ja, det er der spiritualiteten er så interessant, og jeg vil si at den er for de modige.

[13:34.2]

Ja. Fordi ved å se på seg selv slik og tenke "å ja, det er jeg som er redd for å bli, eh, ansett som dum." Jeg må igjen tilbake til egenkjærlighet da. Eh, romme det. Romme den frykten i meg uten å få den anerkjennelsen.

[13:52.0]

Og da er det jo nesten så mange tenker ja, men da har de ikke noen verdi, for det er jo ingen som ser det. Det er jo ingen som ser at jeg er smart. Nei, men det handler om å se deg selv. Og vi har jo snakket litt om dette her med at det er gjerne de som har det vondt i seg selv som skal trykke andre ned.

[14:10.1]

Det er gjerne de som sliter med selvfølelse som kan si ja, men det å være spirituell og snakke om selvkjærlighet, det er egoistisk. Nei, det er jo det motsatte. Hvis du tar vare på deg selv og er fylt med kjærlighet og aksept for deg selv, så har du masse å gi til andre.

[14:27.7]

Hvis du har det skikkelig dårlig med deg selv, så begynner vi å projesere på andre. Det er alle andres feil. Nå skal vi ta han der, nå skal vi ta hun der. Det er jo den klassiske mobberen, ikke sant? Ja. Som føler seg større ved å trykke en annen ned.

[14:44.9]

Og det er forunderlig for meg at, at ikke flere ser det. Men det er her vi blir blinde for oss selv da. Og det her personlige utvikling er som sånn ikke sant, trollene dukker opp og vi trenger å se på dem, men når de kommer i lyset så sprekker de.

[15:02.3]

Men vi må våge å gå dit da. Og jeg tror denne nye tiden vi er i, jeg kaller den den nye tiden fordi jeg tror virkelig vi er i et bevisstskifte. Ja. Handler om at ting kommer til overflaten mye mer. Vi ser jo, eh, at det skjer utrolig mye på utsiden nå, eh, (latter) på nyhetene.

[15:23.2]

Når vi bare skrur på nyhetene, så er det noe nytt som skjer hele tiden. Og jeg intervjuer jo, intervurer jo utrolig mange mennesker på spesielt min engelske podcast. Kanaliserere, klarsynte og så videre som forteller at vi er i et enormt bevisstskifte.

[15:39.0]

Og noen sa spesifikt at i april kommer det bare til å, eh, a storm is coming. Og da synes jeg det er veldig interessant når noen da skriver i kommentarfeltet. Hva var det egentlig som skjedde? Skjedde jo ikke noe i april. Eh, det gjorde jo det.

[15:55.3]

(latter) Så det spørs jo hele tiden hva slags perspektiver man har, ikke sant? For noen så venter de kanskje at det kommer en ufo fra, eh, (latter) fra himmelen, og nå er det avslørt. Men det er jo veldig mange som opplever å se, eh, fenomener på himmelen, eh, som aldri har sett det før.

[16:15.0]

Altså, det skjer så mye rundt omkring nå, og det er klart vi vet jo nesten ikke hva som er sant og hva som ikke er sant lenger. Så det å stole på seg selv og det å kultivere disse egenskapene. Sitt eget klarsyn, sin egen intuisjon, eh, finne ut hva er sant for meg er jo mer viktig enn noensinne.

[16:36.1]

Tror jeg da. Det er min påstand. Så jeg vil gjerne høre ditt perspektiv på den tiden vi lever i, og hvorfor du tror også det er veldig mye mer motstand også mot åndelighet og spiritualitet da. Kanskje tar den siste først da, det her med motstand.

[16:53.8]

Eh, fordi når du åpner opp for det åndelige, så begynner du å ta ansvar for tanker og følelser. Du slutter å peke finger og du, og det er veldig tøft fordi du må innse at det du opplever som du kan kalle negativt, det kommer fra deg selv.

[17:10.3]

Vi er helt overbevist om at den indre verden skaper den ytre verden, og de som har motstand mot det tror jeg er veldig redde for endring fordi de er låst i sin ramme av sannhet som sier at den ytre verden er ekte og jeg det jeg tenker og føler har ikke noe med det å gjøre.

[17:25.7]

Så hvis det skjer noe negativt, så er det uflaks å være på feil sted til feil tid. Så det er en veldig og hvis flere deler den sannhetsrammen, så blir vi som er åndelige og spirituelle. Vi er som røde prikker utenfor den rammen, og da er man redde. Jeg tenker litt sånn som det var på, det var heksebrenning før i tiden, ikke sant?

[17:45.0]

Det er fortsatt heksejakt, men ikke på at vi blir brent levende. Men vi blir hengt ut og latterliggjort fordi vi er som en rød prikk som på en måte kræsjer med den rammen de har da. Det er, det er noe fremmed, og det var jo det også man så under heksejakten. Mennesker med intuitive evner, healere, urtekvinner.

[18:03.3]

De hadde evner som ikke var vanlig å ha, og det man var redd for at de fikk for mye skulle få for mye makt. Det var fremmed. Så det her med åndelighet er veldig fremmed for veldig mange, fordi man-- vi vokser opp i et samfunn med konkurranse.Det er konkurranseenergi, og konkurranse er et veldig snevert nivå av bevissthet.

[18:21.5]

Fordi da er det alltid tapere. Man ser ikke at alt henger sammen, at vi er en. Så det er en veldig-- jeg har en skala i mitt nettkurs som heter Universets tolv lover, som jeg har delt inn i syv nivåer av bevissthet. Og de to nederste nivåene er veldig snever rammet sannhet.

[18:38.9]

Det er veldig snever måte å se verden på. Det er veldig katabolisk energi, og det er egentlig separasjon fordi man tenker at alt er separat, så det er fryktbasert. Det er frykt ene av skalaen. Den andre enden av skalaen er kjærlighet, som er enhet. Fordi frykt og kjærlighet er motpoler.

[18:54.6]

For dette-- fordi kjærlighet er enhet. Og motpolen til enhet er jo separasjon, som da er frykt. Det er noe utenfor oss selv som vi er redde for. Og da går man veldig ofte inn i konkurransemodus, ikke sant? Konfliktmodus. Vi har lært om det fra vi vokser opp med overlevelse av den sterkeste.

[19:11.5]

Det er ikke nok til alle. Du må konkurrere, være flink på skolen. Du må gjøre det bra. Så det-- vi er vant til det, også deler mange den samme sannhetsrammen. Så kommer det andre og sier "nei, nei, nei, vi er alle ene." Det er ikke sånn. Så blir det veldig fremmed. Og så tenker man dere, dere er så dumme. Dere lever ikke i den virkelige verdenen og forstår ikke at det er overlevelse av den sterkeste.

[19:31.1]

Det er ikke noe sånn der bliss og new age tull som er det reelle. Det er på en måte-- så de har faktisk ikke satt seg inn i det. Så motstanden er rett og slett fordi de er totalt uvitende. Når jeg jobbet med det her i tyve år, og jeg har til gode å møte en skeptiker som har satt seg inn i den ikke fysiske åndelige verden.

[19:51.4]

De har ikke brukt et minutt av livet sitt en gang, vil jeg påstå. Så det er bare det fremmede for dem. Det er derfor de-- det har ikke noen-- de er ikke onde i seg selv, men det er bare fremmed og det fremmede skremmer dem, og derfor er det lett å peke finger da. Fordi at da kanskje de føler seg bedre selv.

[20:08.3]

Det er som du sier, en mobber da. En mobber har jo det vondt med seg selv. Jeg hadde jo en sønn som ble mobbet hele barndoms-- på barndom, barneskolen, og det viste at han som var verste mobberen, han hadde det kjempetøft med seg selv fordi foreldrene skulle skilles. Og det var masse bråk i det hjemmet.

[20:24.3]

Så han slet med sine indre dæmoner som han fikk ut på min sønn, for min sønn var svakere. Så han slet jo selv. Og det er det jeg ser at disse menneskene har uro i seg da. De har ikke funnet den roen som man kan få ved å åpne opp. Jeg vet hva jeg snakker om fordi jeg var en skeptiker.

[20:42.4]

Jeg var en ateist. Og jeg pekte finger, og jeg sa at jeg er tull og tøys. Og så snudde jeg helt om, så jeg kan forstå det ståsted. Men det handler om uvitenhet og at man egentlig er innerst inne er redd for det man ikke kjenner da. Så det er den første delen av den andre delen med at vi er i en verden nå hvor det skjer så mye negativt da.

[21:02.3]

Hva var det du egentlig spurte om? Det var, eh. Ja, altså, jeg vet at du har skrevet en bok om bevisstskifte, og det var jo en del år siden. Eh, og det jeg hører nå av de spirituelle lærerne jeg intervjuer, er at nå er vi i midten av det.

[21:17.6]

Det er nå det eksploderer. Det er nå-- vi har aldri hatt mer bevissthet. Vi har aldri hatt-- altså sløret mellom verdenene har aldri vært tynnere. Og nå er det som jorden, eh, har masse dynamikk. Det skjer masse for at skyggene skal komme opp, og vi skal løse dem.

[21:35.5]

Ja. Jaja, jeg skrev jo om det tilbake i 2010 i forbindelse med 2012 fenomenet. Fordi det var jo myntet på mayakalenderen som sa at mayakalenderen den, det er jo-- den snakker jo om en syklus på 25 625 år.

[21:50.7]

At hele vårt solsystem går i syklus først i tretten cirka grove treks, trettentusen år over galaktisk linje i Melkeveien. I forhold til Melkeveien er jo som en CD-skive med et sort hull i midten, og så kan vi si at den CD-skiven der den er helt, helt ytrester.

[22:09.6]

Det er galaktisk linje. Og vårt solsystem går over det den linje i trettentusen år, og så går den under linja i trettentusen år. Og nå har vi vært under i nesten trettentusen år. Og nå er vi i den galaktiske linja, hvor på en måte det kommer massevis av energi fra det sorte hullet som er informasjon.

[22:27.8]

Og så begynner folk å våkne. Og det mayaene sa var at de delte inn denne syklusen i fem sykluser på 5125 år, og så delte de den inn igjen i tretten baktuns, og hver baktun varte i cirka tre hundre nittifire år.

[22:43.0]

Og den siste baktun startet rundt 1690 eller hva det var for noe som da skulle ende opp i 2012. Og det de sa om den siste perioden det var at det var glemselens periode. Det var egots triumf. Det var materialismens triumf.

[22:58.2]

Alt det som vi ser har skjedd med menneskene er at vi har glemt hvem vi er, og vi har fokus på ego, på materialisme. Alt det spådde mayaene. Og så kom vi da 21. desember 2012 så skjedde ingenting. Men det mayapresten som överstepresten selv sa, var jo nettopp det at vi vet egentlig ikke sluttdatoen.

[23:18.2]

Det kan være nå, det kan være 2027. Det kan være litt senere, men vi er inne i den fasen, og det er fordi hele syklusen er på veien på slutten og går i galaktisk linje. Så nå kommer det masse kosmisk stråling fra kosmos, og det er skrevet om av blant annet David Wilcock i boken hans "The Sourcefield Investigations".

[23:39.3]

At jorda blir truffet av veldig mye energi som går inn i det elektromagnetiske feltet til jorda, og vi har vårt eget elektromagnetiske felt som kommuniserer med jordas felt. Så nå kommer det inn informasjonen som treffer vårt felt, som går helt inn på DNA nivå og begynner å aktivere det DNA som mange mener er sovende i oss.

[23:59.1]

Og derfor er det mange som nå plutselig åpner opp med intuitive evner. De siste skal bli de første. Jeg har møtt mennesker som bare har holdt på et års tid, og som har åpnet opp klarsynet og klarfølelsen og klarheten og hele pakka. Jeg har holdt på i tjue år.

[24:15.2]

(latter) Her kommer det bare pang! Får det servert på sølvfat.Men det er fordi at det skjer, de får en aktivering. Og jeg har en podcast med Lilly Bendig som heter Ånd og vitenskap. Og Lilly begynte jo i, når vi begynte å jobbe sammen i tjue ti, så begynte vi å reise rundt i Norge og, og holde foredrag.

[24:34.6]

Og da pleide Lilly å plutselig kanalisere det som kalles lysspråket, som har visse frekvenser i seg. Og det er også med på å aktivere. Så når vi startet podkasten i tjue tjue, så begynte Lilly alltid å ha med en som kan, en liten kanalisering av lysspråket på slutten.

[24:49.7]

Og vi fikk så mange meldinger av mennesker som hadde fått reaksjoner hvor hjertechakra hadde åpnet seg, halschakra, de begynte å gråte. Det skjedde enormt mye med flere mennesker som nå hadde hørt på lysspråket for det er frekvenser som treffer kroppen og som gjør noe med hele det indre systemet, samme som det kosmisk stråling gjør nå da.

[25:10.2]

Så vi, vi er i det skiftet, det er ingen tvil om. Så jeg tror at egentlig det som mange trodde skulle skje i sju tolv, det er i ferd med å skje nå mer og mer og mer. Veldig spennende. Og jeg tror med denne kosmiske strålingen, det er bare mine tanker da, er at når, når det kommer så massivt da inn til jorden, så desto mer motstand vi har, så vil det bli vanskeligere faktisk, eh, å ha det godt i den nye verden.

[25:37.3]

Fordi at det er der bølgen går. Det er der utvikling-- utviklingen går. Fordi at hvis det, hvis det er helt sant da, at vi er sjeler som har en menneskelig erfaring. Og vi eksisterer, vi er evige, vi vil aldri dø.

[25:53.0]

Vi har en midlertidig liten erfaring her som er som en prikk i forhold til alt (ler) . Et sandkorn, ikke sant? På alle mulige strender i hele universet. Eh, så er jo det sannheten, og hvis, eh, det guddommelige eller alt som er går den veien, evolusjonen går den veien at vi skal våkne opp, så kan vi ikke motstå det.

[26:15.5]

Altså da blir det bare verre, for da vil vi grave oss enda lenger inn i illusjonen om at nei, det er sant, jeg skal holde fast i det som er. Og det vil jo bare avle mer og mer frykt. Eh, og det jeg hører er at det er så viktig å finne den freden innvendig og ikke la seg bli sugd inn i nyhetene og alt som er og skjer der ute.

[26:37.0]

Og kultivere den intuisjonen, eh, hjertefrekvensen. Og det sies jo også at vi er på vei opp i chakranet. At evolusjonen av sjelen korresponderer med chakrane. At vi nå har befunnet oss i de lavere chakrane, som rotchakra, ikke sant, sakralchakra og så solar plexus.

[26:56.4]

Og nå er vi på vei inn i hjertet som er det spirituelle chakra og åpningen opp til de spirituelle chakrane, som er på en måte, eh, the middle way. Mellemligg, bindeleddet mellom den fysiske og ikke fysiske verdenen da. Ja, nettopp.

[27:12.8]

Og det som jeg liker så godt å høre når de jeg intervjuer og kanaliserer disse kraftfulle budskapene. Det jeg liker så godt å høre er, når du går opp i de vibrasjonene, så blir livet ditt så mye bedre.

[27:28.1]

Altså, de sier at da begynner du å tiltrekke deg alt som er ment for deg. For det er egentlig vi som sier, "jeg fortjener ikke det der". "Jeg er ikke god nok", for da jeg var tre år, ikke sant? Dette er ego da, underbevisstheten.

[27:43.2]

Da jeg var tre år så hørte jeg at jeg tok opp for mye plass. Derfor kan ikke jeg ta imot gode ting. Eh, eller jeg vil ikke være gjerrig og virke gjerrig. Derfor må jeg, derfor kan ikke jeg bare ta imot velstand og overflod og...

[27:59.2]

Mens egentlig universet har overflod av alt og ønsker å gi deg alt. Ønsker å gi deg, altså vi er jo universet. Men så det er det de sier da. Det er at alt dette ligger tilgjengelig for oss. Og når vi hever denne vibrasjonen og lever mye mer oppi de høyere vibrasjonene, som ikke er skyld og skam og frykt, men glede, aksept, mot, ikke sant?

[28:23.9]

Eh, kjærlighet. Så er det det vi også tiltrekker oss. Og du har jo snakket masse om de universelle lovene. At det er blant annet tolv lover som du har spesialisert deg på. Jeg tror faktisk du snakker om det i kurset også, som du har hos oss. Ehm, kan ikke du dele litt om de lovene?

[28:41.0]

For en av de lovene er jo loven om tiltrekning. Eh, den kjenner jo veldig mange til, men det er jo også veldig mange flere lover. Ja, loven om tiltrekning, den, det er mange har hørt om på grunn av The Secret som kom ut i 2006. Da fikk den veldig mye oppmerksomhet, men den, det er flere sånn som Esther Hicks snakket om den allerede på 1980- tallet.

[29:02.1]

Og den går igjen til langt tilbake i tid. Men det er jo en lov som hviler på loven om vibrasjon. For det handler om hva du egentlig hele tiden vibrerer ut. Og Esther Hicks har et veldig fint bilde på det. Hun sier at når vi blir født, så kommer vi rett fra kilden og vi har en veldig høy frekvens.

[29:18.0]

Men så blir vi formet av det miljøet vi vokser opp i. Allerede i det siste delen av svangerskapet til mor, så vil barnets sinn bli formet av mors persepsjon av verden. For det er ikke noe filter og ikke noe analytisk bevisst filter før vi er sånn seks syv år.

[29:33.8]

Så fra vi er i siste delen av svangerskapet til vi er seks syv år, så er vi de laveste hjernebølge nivåene. Theta og delta som er tilsvare hypnotisk transe. Det er der hypnoterapi prøver å få oss ned i for å bearbeide traumer og, og minner som har vært vonde for oss da.

[29:49.7]

Som du nevnte da, så, så har man da kanskje fått et sånn type gammelt tankemønster i seg som sier at du er ikke verdig eller du er ikke god nok eller du fortjener ikke. Så vi stopper oss egentlig selv fra å motta det som universet egentlig kan gi oss hvis vi bare åpner opp da. Så på en måte så sier Bashar som kanaliserer (uhørlig) at loven om tiltrekning er ikke det at vi egentlig tiltrekker oss ting, fordi det handler egentlig om at alt er der.

[30:14.6]

Og jeg fikk da et bilde på en vannkran. Vannet er på en måte overfloden da. Alt vannet er tilgjengelig i vannkranen, men vi har stengt igjen krana selv, med vår, at vi ikke er verdige nok da.Så når du begynner å åpne opp krana, så er alt der.

[30:31.3]

Alt ligger her, rett her. Men vi stenger det. Så det er ikke det at vi tiltekter at det er langt der borte og vi skal dra det inn. For vi er all-- vi er i altet. Så alt er her nå. Det er bare å åpne krana ved å endre vår indre tilstand, vår indre bevissthet.

[30:46.6]

Så åpner vi krana, så kommer det overflod. Og så når den overfloden kommer, så er det som gjennom en slang-- vannslange. Og da er det meningen også du skal ha deler av deg og være raus og være stor og ha hjertet med deg og tenke at vi er liksom mer enn bare meg, meg, meg. At det også er vi. Da skal du også åpne sprederen for at det vannet kan flyte fritt.

[31:04.5]

For da har du alltid overflod i deg selv. Men så gir du også all den overfloden til andre. Men det mange mennesker gjør er at de stenger den krana. For nei, jeg skal ha det. Jeg, jeg, jeg, jeg. Og så har man ikke bearbeidet disse gamle mønstrene om at jeg fortjener. Så stenger man krana, og så har man stengt at måten man gjør, så har man det lille vannet som er i slangen som tørker ut, og så får man skikkelig noia og stress på økonomiske utfordringer og hele pakka, ikke sant?

[31:28.0]

Fordi man har stengt seg og låst seg fra det som enkelt skal flyte fritt. Energi skal flyte fritt, for det er jo energi. Alt er energi. Det skal flyte fritt, akkurat som vannet skal flyte fritt gjennom hel-- hele deg da. Så er loven om vibrasjon setter jo opp en måte lov om tiltrekning og åpner den krana.

[31:45.9]

Så jobber det sammen om årsak og virkning, fordi det er effekt og virkning av alt. Det er det jeg måtte innse når jeg startet på min reise, at når noe negativt skjedde i livet mitt som gjorde vondt for meg, så måtte jeg ta ansvar for tanker og følelser. Så tenker jeg okay, dette har jeg skapt selv fordi det er årsak og virkning, fordi jeg tror på årsak og virkning.

[32:07.2]

Da har jeg tatt et-- gjort noe i meg selv, tenkt noe, følt noe og gitt energi til det uten å være bevisst hva jeg har gjort. Da må jeg begynne å analysere mønstrene i meg selv. Det var sånn jeg klarte å bli kvitt en del mønster, og gå tilbake i barndommen og se hva som lå der.

[32:24.4]

Så oppdaget jeg at jeg hadde jo, eh, at jeg ikke var verdig og var ikke god nok, ikke sant? Jeg måtte ha aksept. Alt det her, det kom opp da. Så begynte jeg å bearbeide det med kreativ visualisering og faktisk begynne å se en annen barndom enn den jeg hadde. Fordi hjernen vet ikke forskjell på det du fantaserer og det som har vært ekte.

[32:43.8]

Så du kan lage helt nye minner for deg selv som vil påvirke frekvensen din. Og når Ester Hekto alså sier når vi blir født, så har vi en høy frekvens. Men når vi blir formet av miljø, så er det som en kork som du dypper ned under vannet. Og så har du ikke den frekvensen, du har en lav frekvens.

[32:59.9]

Men hvis du klarer å gi slipp og klarer å på en måte ikke la den ytre verden styre deg, og bare ha tillit til at du får alt du trenger å få i det livet du skal leve nå. Så er det som korken bare spretter rett opp til overflaten igjen, ikke sant? For hvis du slipper det presset, så går korken rett tilbake.

[33:18.1]

Så vi har all den høye frekvensen i oss da. Men vi lar den ytre verden styre oss. Og det som skjer nå er jo at lyset kommer mer inn, men det liker ikke mørket. Og mørket har sin funksjon, og den har gjort-- gjort det den skal gjøre fordi vi er i en dualitet.

[33:35.1]

Mørket har en funksjon. Det er som motgang som gir fremdrift, som jeg har brukt mange ganger før som et eksempel er jo sykkelen. Sant hvis kjedet hopper av, så har du ikke motstand. Da får du heller ikke fremdrift. Så mørke, smerte, lidelse, alt det har vært en del av pakka for oss som sjeler for å kunne sette pris på kjærlighet.

[33:53.7]

Vi må ha mørket for å sette pris på lyset. Det er ikke noe vits. Du vil ikke ha nyte en soloppgang hvis det ikke har vært en mørk natt i forkant. Så du må på en måte-- og det hjelper liksom ikke heller å tenne sterilen-- et sterinlys og holde det opp mot sola. Det er ikke noe kontraster.

[34:09.3]

Så mørket har hatt sin funksjon. Men nå trenger vi ikke det mørke lenger, fordi vi har levd så mange liv. Kanskje? Hvem vet, kanskje mange hundre liv i den tilstanden vi er her nå, med mørke og lys, med dualitet og polaritet. Vi trenger det ikke lenger.

[34:25.1]

Vi har jo fått den erfaringen vi skal ha som sjeler, og nå kan vi gå videre. Men da må vi opp i frekvens, for det neste nivå, så er det ikke sånn type mørke. Og da kan du ikke ha mørke tanker heller, for da vil du manifestere fortere, så da vil du manifestere frykt.

[34:40.6]

Så nå må vi slippe på frykten. Det er det den tiden handler om nå da. Og når folk ni holder på gammel energi, så bevarer de gamle frykt mønstrene sine, og dermed så vil de få en veldig tøff. Da er det ikke sikkert de faktisk ascenderer. Det er ikke sikkert mange tenker alle skal videre.

[34:58.1]

Jeg tror ikke det. Jeg tror fordi at det handler om sjelens utvikling. Så hvis ikke du gir slipp, så vil du kanskje ikke gå videre da til neste nivå. For der er det ikke frykt som det er her, og vi betaler på en måte inn med smerte og mørke her, så vi skal slippe å betale inn med smerte og mørke på neste nivå.

[35:14.2]

Se på ordet pain, så deler du opp i pay in. Du betaler inn her, så du slipper å betale inn der. Så vi gjør gråjobben her, så vi kan faktisk sette pris på enhet og kjærlighet på neste nivå da. Det er det den tiden her tror jeg handler om å gi slipp på de gamle mønstrene våre og faktisk begynne å få opp den frekvensen så du får hele energien løftet opp da og kommer inn i hjerteenergien som er bindeleddet mellom det fysiske og ikke-fysiske.

[35:44.0]

Der-- du har det jordlige, du har det åndelige, og så har du astralplanet som er mellomleddet. Hjertechakret er jo koblet til astralkroppen og til det astrale plan som er bindeleddet til de øvrige planene. Så det å begynne å åpne opp hjertechakret sitt ved å begynne å faktisk gi slipp på ego, på drama og alt mulig.

[36:01.6]

Gjøre hjerteøvelser for du kan bruke krystaller, steiner, du kan gå til healere. Det er mye du kan gjøre for å åpne opp hjertechakret, så begynner den energien å flyte mer og mer og mer, og så begynner du å se at livet ditt begynner å bli bedre og bedre og bedre. Det er min erfaring da.

[36:18.0]

Veldig inspirerende. Åh! Jeg kan lytte til deg, ja i timevis altså, fordi at du har så mye kunnskap. Og det astrale planet, det har jo jeg utforsket litt -igjennom mine ut av kroppen opplevelser.

[36:33.2]

Og da tror jeg at jeg kom til astralplanet, og jeg sier tror fordi at det er jo et begrep, det er jo et ord vi bruker om denne dimensjonen. Og den dimensjonen eller den verdenen, den var jo enorm og noe heltHelt annet enn denne verden.

[36:49.2]

Så det er nesten sånn helt umulig å forklare også. Eh, og jeg tror, eh, og jeg resonerer med det du sa, at det er en slags mellomverden, for jeg følte ikke at jeg var i de høyere sfærer. Jeg, jeg opplevde at det var en slags replika av denne jorden her.

[37:05.9]

Bare at det var mye mer som foregikk der. Og når jeg tenkte på noe så dukket det opp og så videre. Og det var litt mørke vesener. Det var lyse vesener, det var alt mulig. Og så var det tror jeg også det høyre laget av det astrale planet. Og så tror jeg det er veldig mye høyere (ler) dimensjoner enn som så, eh, og at vi antakeligvis så eksisterer jeg og du på og alle på alle disse nivåene og at vi er multidimensjonale.

[37:34.3]

Men hvordan dette her går sammen, det er vanskelig å forstå. Ehm, men jeg er meget sikker på at vi er enorme, og det husker jeg jeg også har hatt en åndelig opplevelse om en gang at jeg skjøt ut av kroppen og ble enormt stor.

[37:51.1]

Eh, det var en fantastisk opplevelse hvor jeg, jeg skal ikke ta hele nå, men hvor jeg fikk den, det beviset da, på at jeg er så mye mer. Eh, og jeg som trodde at det lille Jannicke her. Men jeg er så mye mer, og jeg er så mye mer som jeg ikke vet hva er en gang.

[38:07.7]

Og det her må være faktum for alle andre også. Og da ble jeg helt sånn myk om hjertet og ydmyk og wow altså dette universet vi lever i er bare så fantastisk! Og det- Spennende. -det er spennende.

[38:22.9]

Det er veldig spennende. Ehm, dette kan vi snakkes om, snakke om i timevis som sagt, men det er jo, eh, det er jo en vei dit, og du har jo et en slags struktur til hvordan vi kan gjøre dette arbeidet. Hvordan vi kan åpne opp for hjertefrekvensen, heve vibrasjonen, få en bedre intuisjon, få disse egenskapene vi trenger i den nye tiden da.

[38:46.8]

Og det er jo derfor vi skal ha webinar sammen. Ja. Så kanskje du kan fortelle litt om dette webinaret du skal holde nå i tjue tjuefem. Fra motgang til medgang slik knekker du koden. Ja, jeg kalte det slik knekker du koden, for det er egentlig en kode å knekke. Det er å forstå det at alt egentlig er energi, og at det du tenker og føler er energi.

[39:07.1]

Så du er som en som, som en fisk i havet da, altså. Men hvordan skal du navigere i dette havet da? Hvordan skal du bruke den kunnskapen til å kunne få medgang i livet? Og da handler det egentlig om å forstå de gamle mønstrene og forstå og jobbe med de gamle mønstrene og forstå hvor utrolig viktig det er med å ta ansvar for tanker og følelser.

[39:26.8]

Og der kommer jeg, kommer jeg til å komme inn på det her med bevissthetsforskning, blant annet at det er så mange forskere som blant annet sier at bevissthet er det fundamentale. Det er det som er gjennomsyrer hele universet, og det er det som er startpunktet for alt. Alt, alt, rett og slett et kosmisk sinn av det abstrakte.

[39:44.1]

Så hvis alt er et sinn, så er også alt mulig. Derfor jeg tror mennesker kan gjøre det helt utrolige fordi man kobler seg på det feltet da, hvor alt er mulig. Og vi skal snakke litt om det her med bevissthetsforskning som jeg sa, og også det her med hvordan bevissthet kan erfare seg selv som energi og materie som er to sider av samme sak.

[40:04.8]

Eller masse da, eh, som Einstein beviste. Så alt henger sammen, så vi er som energi som har blitt på en måte komprimert i en fysisk verden. Men så er alt rundt oss egentlig bevissthet og energi.

[40:19.9]

Så vi er egentlig i kontakt med alt, både det som er levende og egentlig dødt også. Dolores Cannon har noe veldig spennende. Hun var en hypnoterapeut som, som holdt på i førti år og tok folk tilbake til tidligere liv og eller samtidige liv som jeg kaller det da.

[40:35.7]

Og hvor hun oppdaget det at folk hadde opplevd å være i døde ting. Fordi hvis bevissthet er alt som er, så er de i alt det vi kaller levende og dødt. Så det er, vi skal snakke litt mer om det også da. Og det her med også hvordan forskere nå faktisk mer og mer sier at vi lever i en simulasjon, et hologram.

[40:55.9]

Leonard Susskind, professor fra Stanford University i teoretisk fysikk. Han var jo en av de som dro i gang dette her med det holografiske prinsipp, og i 2011 så ble det en konsensus blant teoretiske fysikere at det faktisk er stor sannsynlighet for at vi lever i et hologram.

[41:12.7]

Fordi matematikken og strengteorien viser at sorte hull med stor sannsynlighet er holografiske, og da kan også hele universet være holografisk. Og det betyr at du og jeg nå vi er inne for å få hologram. Og det som er så utrolig med et hologram, det er at hvis du deler de to, så får du ikke to halvparter.

[41:30.5]

Du får to mindre deler som inneholder all informasjon til det originale hologrammet, og dermed kan du dele det ned i den minste detalj helt ned på proton nivå. Så vil protonene inneholde, ett protonet inneholder all informasjon til hele universet. Så derfor sier man at as above so below.

[41:47.9]

Det som er i makro er i mikro og motsatt. Fordi alt henger sammen da, fordi alt er jo holografisk. Men det skal vi snakke litt mer om i webinaret 14. mai. Og ikke minst, vi må ikke glemme at du skal snakke om hvorfor noen tilsynelatende har denne flyten i livet, mens andre har det ikke.

[42:04.9]

For du har jo skrevet en bok om, eh, hva heter den? Hva er grunnen? Nettopp. Og fordi at de fleste av oss ønsker jo flyt i livet. Ja. Og, eh, altså suksess kan jo være en sånn, sånn ytre ting, men allikevel vi ønsker jo en slags mestring da.

[42:25.1]

Accomplishment, ikke sant? Vi ønsker å blomstre, og det er jo det du skal snakke om. At det ligger noen mekanismer bak dette her og vise hvordan da. Det kommer jo tilbake til forholdet mellom det bevisste og underbevisste sinn. Hva er det som ligger i oss som stopper oss selv som vi snakket om før?

[42:42.8]

Hvorfor stopper jeg kranen mens andre har kranen på full guffe? Det handler om våre ubevisste tanker da. Som man kan gjøre noe med. Mhm.Og det er jo det, det er der man må begynne å ta ansvar for tanker og følelser. Og ikke minst koble inn hjertet som jeg skal si litt om fordi når du begynner å koble inn hjertet, så er det en veldig sterk kraft som det også er forsket på som viser at det setter i gang loven om vibrasjon og, og tiltrekning på en helt annen måte enn å bare sette deg mål fra ego og intellektet.

[43:14.5]

Når du har med deg hjertet, så er det en veldig, veldig sterk da, og det skal vi snakke mer om. Og du har vel også intervjuet de som står bak den forskningen? Hvis ikke jeg husker feil? Ja, Howard Martin. Ja. HeartMath. Ja. Ja. Og det gleder meg til. Eh, dette blir kjempespennende, og jeg føler veldig viktig for dere som kjenner at nå er det en sånn spire inne i dere.

[43:35.2]

En gnist som blir tent, så bli med på webinaret! Og det skjer på wisdomfromnorthdotno slash camillo webinar, og det er helt gratis. Og lenken ligger et eller annet sted her hvor du hører eller lytter til denne podcasten. Dette har vært superinteressant, Camillo!

[43:52.2]

Jeg har lyst til å avslutte med å stille noen spørsmål som jeg stiller alle mine gjester. Og det første er, hva er egenkjærlighet for deg? Det er, er å være tro mot meg selv og ikke leve et liv som er forventet av andre. For det jeg gjorde i førti år, så jeg, jeg...

[44:09.7]

det var grunnen til at også jeg stoppet meg selv. For jeg var jo ikke tro mot meg selv. Så det var andres forventninger som gjorde at jeg hadde en livssyn og en sti gjennom livet som ikke var det beste for meg da. Men den var ikke feil.

[44:24.9]

Ingenting er feil, for det var noe jeg skulle igjennom, og det ser jeg verdien av nå i ettertid da. Så for meg så er det å være tro mot seg selv. Og hva er den dypere meningen med livet fra ditt perspektiv? Det igjen så handler om å være tro mot seg selv.

[44:42.0]

Det er... vi kommer hit som sjeler for å erfare oss selv i det fysiske, og ved å være tro mot seg selv og koble inn hjertet og leve etter hjertet, så vil det gi mening uansett. Det er, er det jeg har sett stor forskjell fra før, så levde jeg et intellektet etter ego, etter forventninger.

[45:01.8]

Så det var veldig her i det ytre. Men når jeg gikk inn og begynte å være mer tro mot meg selv og begynte å bruke hjertet og ha passion og lidenskap, så ga livet mye mer mening. Eh, for da var det som jeg var i tråd med min sjeles oppgave. For jeg tror vi kommer hit med forskjellige mål da, eller oppgaver.

[45:22.3]

Eh, noen, for noen er det bare å være i den gode følelsen av å være tro mot seg selv, for da skal man kanskje følge intuisjonen, og så kan man kanskje gå til en park og sette seg ned på en park på en benk i den parken, og så kommer det et annet menneske og setter seg ned. Og det mennesket som sitter ved siden av deg, det vil da få inn den energien din som kan løfte dem.

[45:43.9]

Det kan være en livsoppgave, eller som for min del så var det jo det her formidling. Jeg har drevet med helt siden jeg var guttunge, så drev jeg å formidlet uten at jeg visste det. Ja (ler) når jeg gikk på barneskolen så var jeg den første som gikk på skavla tavla, skulle tegne og forklare, og hvis noen ikke forstod noe så var det jeg var den som skulle forklare ting som jeg hadde forstått.

[46:02.6]

Så jeg holdt på hele tiden gjennom hele skolen, barneskolen, ungdomsskolen og videregående på universitet, og var den som på en måte skulle forklare ting som jeg hadde forstått til andre da. Og det skjønte jeg ikke før jeg var godt voksen. Så... og vi har jo et kurs på Wisdom from North som heter Finding Your Life Purpose på engelsk, der jeg går inn på det hvordan man kan finne den, den livsoppgaven sin da.

[46:26.8]

Så for meg så er det, det handler om veldig mye om hjertet da. Veldig inspirerende. Og for dere som har lyst til å lære mer av Camillo, så kan dere gjøre det både på Wisdom from North og selvfølgelig på hans egne websider. Og på Wisdom from North så har han altså en masterklasse i vårt medlemskap, som dere er hjertelig velkommen til å bli med i.

[46:48.5]

Det er et slags spirituelt Netflix med masse masterklasser med verdenskjente lærere og norske fantastiske lærere. Og så har, eh, Camillo du har også et nettkurs hos oss, Tre trinn til et bedre liv. Så alt dette her ligger på wisdomfromnorthdotno, i tillegg til det gratis webinaret.

[47:05.6]

Og hvis de går til deg på websiden så finner de altså tre podcaster, og hva mer? (ler) Jeg har jo skrevet og holder på med min sjette bok nå som blir ferdig nå snart. Så det er jo seks bøker, og to av dem er oversatt til engelsk. Og så har jeg da podcastene, så har jeg nettkurs, og så har jeg lydprogrammer eller audioprogram, så det er mye forskjellig da.

[47:26.2]

Og med-- det er, det en del gratisting også. Så hvis man går til camilloloken punktum no skråstrek gratis, så kan man se hva man finner av gratis ressurser der da. Veldig bra! Tusen hjertelig takk for at du kom tilbake på Wisdom from North, Camillo. Takk for at jeg fikk være med!

[47:43.9]

(musikk)

Lenker & ressurser

Camillo Løken – Offisiell nettside
Ånd & Vitenskap
Gratis webinar med Camillo Løken
Wisdom From North Medlemskap
Tidligere intervju – Broen mellom ånd & vitenskap
Tidligere intervju – Hva er de Universelle Lovene?
Tidligere intervju – De kosmiske lovene
Tidligere intervju – Skapelsens Paradoks

Sponsorer

Spirituelle produkter som englekort m.m


Se alle våre GRATIS webinarer og meditasjoner

La deg inspirere av fantastiske lærere som Iisa Persen og Marit Reitan i våre webinarer. Eller nyt en av våre meditasjoner. Alt sammen helt gratis.