I dette intervjuet fra 2017 snakker Marianne Magelssen om sine 5 beste verktøy for å roe nervesystemet. Verktøyene er å finne i hennes nyeste bok “Kjære Gud, kommer du snart? Det er så rotete her”*, som hun brukte 8 år på å fullføre. Boken har blitt en sterk personlig beretning og den er full av verktøy som hun selv har testet ut og etterlevd!

Marianne Magelssen er utdannet sykepleier, coach og mindfulness instruktør. Hun er i tillegg foredragsholder og har tidligere skrevet bestselgeren “Pust for livet”, som viser hvilket kraftfullt verktøy pusten vår er, og hvordan den er uløselig knyttet til vårt ubevisste nervesystem.

Jeg må repareres!

Marianne opplevde noe i nær familie som ble svært vanskelig for henne å takle. Utad taklet hun det tilsynelatende veldig godt, men innvendig sto hun i voldsomme følelser av sorg og fortvilelse. Etterhvert forstod hun at hendelsen hadde truffet ubearbeidet sorg og at det var grunnen til at det gjorde så uendelig vondt.

Hun forteller hvordan kroppen er utrolig i dette med at den beskytter oss mot traumer. Hvis det skjer oss noe traumatisk vil kroppen endre seg. Pusten endres, kroppen trekker seg sammen for å beskytte oss mot de sterke følelsene. Vi har alle forskjellige oppvekst vilkår og det vil være avgjørende for hvordan vi takler å stå i de vonde opplevelsene, forklarer hun.

Marianne lette høyt og lavt etter hjelp til seg selv da hun sto midt oppe i sin verste sorg. Hun kjente seg helt desperat og følte at hun måtte repareres. Det var først senere, da hun hadde fått bearbeidet noe av sorgen, at hun forstod at det ikke var noe som skulle repareres, men omfavnes!

Marianne fant verktøy for å roe sitt nervesystem

Da Marianne var på sin egen helbredelses reise, begynte hun å undersøke hvordan hun snakket til seg selv. Hun jobbet med å være vennligere og å vise seg selv kjærlighet. Hun ville finne ut av hvordan hun kunne skape så mye ro i kroppen at hun kunne høre hva hun tenkte og kjenne hva hun følte. 

Dette var starten på utviklingen av hennes Flyt- metode, 5 verktøy som alle opprettholder bevegelsene i tankene, følelsene og pusten. Når vi har ro har vi bevegelse, forklarer Marianne. Pusten går jevnt og mellomgulvsmuskelen beveger seg opp og ned. 

Les også Mariannes artikkel Give Life Access i Wisdom From North Magazine.

*Dette er en affiliate link


Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}