Har du noen gang følt at du lever et liv som ser bra ut på utsiden, men som kjennes litt tomt på innsiden? Elin Aamodt, tidligere jurist og toppleder i musikkbransjen, kjenner seg godt igjen i denne følelsen. I en ny episode deler hun sin inspirerende historie om hvordan hun fant sitt sanne kall og fulgte sitt indre kompass.
Fra ytre suksess til indre lengsel
Elin forteller om et liv med karriere og prestasjoner, men også en dypere ensomhet og mangel på indre trygghet. Hun beskriver et «skurr» – en lengsel etter noe mer enn det ytre livets fasade kunne gi. Selv om hun hadde «alt» på papiret, begynte hun å stille de store spørsmålene: Hvem er jeg? Hva vil jeg bidra med i verden? Denne reisen startet med små skritt, som å utforske yoga og mindfulness, og fikk et dramatisk vendepunkt under en skilsmisse i 2017. Midt i kaoset og sorgen kom en uventet «innsikt»: et bilde av horisont, fjell, hav og Lofoten.
Hun fulgte sitt indre kompass mot Nord
Til tross for skepsis fra omgivelsene og sin egen indre tvil, valgte Elin å følge sitt indre kompass mot nord. Hun flyttet til Skrova i Lofoten med sine to små sønner, et sted hun aldri hadde vært før og ikke kjente noen. Det som skulle være en seks måneders permisjon fra jobben ble til seks år, og til slutt valgte hun å slutte i lederstillingen og kjøpe drømmehuset i Skrova. Denne dramatiske omveltningen lærte henne å leve fra hjertet og oppdage universets skaperkraft. «Vi er skaperne av livet vårt,» erklærer hun.
Bunnpunkt som vendepunkt og hjertets intelligens
Elin understreker at bunnpunkter ofte er vendepunkter, en mulighet for noe nytt å fødes. Å finne seg selv var ingen «dans på roser»; det var kaotisk, fylt med tårer og frustrasjon over å miste definerende roller. Men det var også en prosess hvor hun lærte å bryte mønstre og lytte til sitt sanne jeg.
Hjertet er sentralt i hennes filosofi. Elin hevder at hjertet har en større intelligens enn hodet, og at vi kan drømme fra hjertet – ikke bare fra logikken basert på tidligere erfaringer. Ved å legge hånden på hjertet og puste, kan man oppnå «heart-brain coherence», en tilstand av kraftfull skaperkraft. Dette er ikke bare forbeholdt enkeltpersoner; Elin mener at strategisamlinger i næringslivet ville tatt bedre beslutninger om de startet med hjertekontakt. For i hjertet bor ikke bare kjærlighet, men også mot.
Elin Aamodt er nå mentor og veileder kvinner (og andre) til å følge sitt indre kompass, finne sin kraft og realisere sitt ubrukte potensial. Hennes historie er et levende bevis på at det er mulig å leve et liv basert på indre verdier og glede, og at alle kan følge sine drømmer.
[00:00.0]
Det var ikke som jeg levde litt sån parallelle liv hvor jeg kjente at åh, det var så hun var så kul hun der der ute på de røde løperne og alt det. Men så var det litt ensomt der inne, for jeg visste ikke helt hvem jeg var. Og da kjenner jeg det i kroppen hvordan det er å leve et liv basert på ytre omstendigheter basert på karriereprestasjoner.
[00:23.7]
Du har jo kalt både podcasten og filmene ditt Wisdom from North, og i denne kompass kursen eller kompassrosen så er det en kompassnål som alltid peker mot nord, mot den geografiske og magnetiske nordpolen. Og akkurat sånn var det for meg.
[00:38.9]
Det var akkurat som at noe inne i meg bare trakk meg dit, og jeg sto på fjellet. Jeg skulle bare hallo verden, våkne opp! Vi kan skape livet vårt. Alle kan følge drømmene sine. Det er mulig. Der driver du og bader i det korallvannet. Jeg sitter her og jobber. Noen må jo drive dette samfunnet litt sånn, og det gikk inn på meg.
[00:56.1]
Jeg syntes det var tøft, for jeg var ennå ikke så trygg i min vei. Nå når folk sier nei, jeg tror ikke alle kan følge drømmene sine, så tenker jeg nei, men da tror du ikke det. Jeg jobbet så mye, og så kommer med en gang fornuften. Nei, men det går ikke. Men hvis du ser at det å visualisere det å se for deg det å ønske deg en ønsket endring for livet ditt.
[01:19.3]
Det er en av de mest grunnleggende egenskapene vi har som mennesker. (intro melodi) Elin Aamodt, velkommen skal du være! Tusen takk Yannicke.
[01:36.6]
Det er en ære og stor glede å være her hos deg og Wisdom from North. Så hyggelig at du sier det, og jeg har gledet meg veldig til dette fordi jeg tror vi har prøvd å få dette til gjennom to år eller et eller annet. Altså ha et eller annet samarbeide på en annen måte.
[01:52.5]
Og så er du en busy busy kvinne hjelper andre kvinner tre inn i sin kraft, følge hjertet og ikke minst følge drømmen. Du er drømmekvinnen som hjelper andre å følge drømmen, og har også gjort det selv.
[02:09.8]
Så alt dette kommer jo fra egen erfaring. Du har jobbet som jurist, toppleder i musikkbransjen, og så får du denne innskyttelsen om å forlate alt og reise til nord i til et fiskevær og begynne et helt nytt liv.
[02:29.9]
Så du er jo et utrolig godt eksempel på det å følge drømmene dine, og det skal vi rett og slett snakke om i dag. Eh, hvorfor vi skal følge drømmene våre, hvordan vi kan gjøre det Kanskje litt utfordringer med det også. Mm. Men tilbake til deg.
[02:45.9]
Fortell oss litt. Altså, du følte at du lengtet etter noe dypere i livet. Du hadde egentlig alt. Men så begynte denne skurringen tas med på reisen. Åh, takk Yannicke! (latter) Det er så fint å snakke om fordi at jeg møter så mange titalls hundre vis av mennesker på min vei som forteller om den samme lengselen, det samme skurret.
[03:10.9]
Og da kjenner jeg det i kroppen hvordan det er å leve et liv basert på ytre omstendigheter basert på karriereprestasjoner, ting som ser veldig bra ut. Men så kjennes det bare litt tomt.
[03:27.1]
Og det er travelt og det er strevsomt, og det er ganske vondt å ha det sånn. (latter) Så jeg vil bare si til deg som lytter at hvis du har det sånn, så vet jeg veldig godt hvordan det er, og det er veldig mange som har det sånn. Og det var jo sånn jeg var hele livet. Veldig ambisiøs, alltid klarte kjempebra i det jeg satser på.
[03:47.2]
Jurist spesialisert i opphavsrett, jobber for de kreative, jobber for artistene. Det var min drømmejobb og jeg var daglig leder av artistenes organisasjon Grammer i mange, mange år og virkelig levde et drømmeliv. Men det var noe i meg som var litt ensom og som hadde det litt vondt fordi at jeg var ikke som jeg levde litt sån parallelle liv hvor jeg kjente at åh, det var så hun var så kul hun der ute på de røde løperne og alt det.
[04:14.6]
Men så var det litt ensomt der inne, for jeg visste ikke helt hvem jeg var. Jeg gikk på lederutdannelser som spurte meg om hva er verdiene dine? Hva er det viktigste for deg i livet? Og så visste jeg ikke helt, og det var så skummelt å begynne å spørre meg om det. Så jeg bare jobbet litt mer. (latter) Gikk litt mer i birken og festa litt mer og tenkte at de bryr seg om spørsmålet der.
[04:36.0]
Lytt etter hjertet. Mm. Så jeg hadde en formening for at det gikk an å følge drømmene, men jeg tenkte at det skulle gjøres når jeg hadde pensjonen i boks og det var trygt og godt rundt meg. Men jeg har de siste ti årene hatt en reise som handler om så enkelt som å komme tilbake til meg selv og tryggheten i meg.
[04:58.6]
Og dette startet med små skritt som veldig ofte ting gjør, ikke sant? Med at jeg begynte å kjenne at pusten min var veldig sånn. (hostelyd) Jeg fant ut at jeg ikke hadde pustet liksom med magen. Begynte å være nysgjerrig på yoga.
[05:13.9]
Begynte å være nysgjerrig på nærvær, mindfulness. Og så fikk jeg barn. Det gjorde noe med meg. I 2017 så sto jeg i en enorm fortvilelse som nyskilt. Skikkelig bunnpunkt, og det er bare helt sånn.
[05:31.6]
Men jeg er jo en sånn som fikser ting. Jeg er jo sånn vellykket. Og så fikk jeg ikke ekteskapet, og jeg har to små barn på to og fire, og så sto jeg i en lederstilling og alt liksom bare raste rundt meg. Og da kom de spørsmålene for fullt. Men Elin, hvem vil du være?
[05:47.6]
Hva vil du leve? Hvordan vil du leve livet ditt? Hva tenkte jeg? Det siste jeg kan tenke på nå, når vi har bare snakket om å overleve. Jeg hadde det. Jeg var i sorg og hadde det veldig vondt. Og da, ikke sant? Fremdeles denne ytre lederlivet som var veldig fint. Og du kan google så ser du at jeg gjorde det veldig bra.Men det var bare at det var totalt kaos på innsiden.
[06:06.8]
Og midt i dette kaoset så sto jeg på den leiligheten i Adamstua og tenkte hva er neste skritt nå? Hva er neste skritt nå? Jeg husker jeg hadde hånden på hjertet mi og begynte å puste ned til hjertet mitt. Og plutselig så kom det, ikke som en klar setning, men som en farge og en følelse og et bilde av horisont, fjell, hav og Lofoten.
[06:29.0]
Og jeg bare, nå har du tørnet. Lofoten? Hva skal jeg med Lofoten? Jeg trenger hjelp i hverdagen og til barna, og ikke sant. Så jeg er bare i Lofoten, det er jo helt crazy. (latter) Hvorfor dukker det opp? Men så er det noe med å legge hånden på hjertet og kjenne inn hva er det egentlig?
[06:45.9]
Hvem er det jeg er? Og du har jo kalt både podkasten og filmen ditt Wisdom from North. Og i denne kompasskursen eller kompassrosen, så er det en kompassnål som alltid peker mot nord, mot den geografiske og magnetiske Nordpolen.
[07:03.4]
Og akkurat sånn var det for meg. Det var akkurat som at noe inne i meg bare trakk meg dit, og jeg skjønte ikke hvorfor, og ante i alle fall ikke hvordan. For dette begynte å gro i meg da. Kanskje jeg skal ta en ferie der oppe da? Det er et eller annet der. (latter) Så lang historie kort. Ni måneder etter så bestemte jeg meg for å ta det store skrittet med å ta en liten permisjon fra lederstillingen min og flytte til Lofoten.
[07:26.5]
Jeg ante ikke hvor jeg skulle begynne. Jeg hadde aldri vært der og kjente ingen der. Hadde aldri vært nord for Trondheim. (latter) Så jeg tok med guttene mine som da var blitt tre og fem på oppdagelsesreise den sommeren med et klart mål. Vi skal flytte til Lofoten i høst.
[07:42.3]
Og alle jeg møtte bare. Skal du flytte i høst? Det er jo tre uker til. Jeg bare ja, vi skal finne et nydelig sted å bo et halvt år. Vi fant øya Skrova, som er et fantastisk øysamfunn en mil ut i havet utenfor Svolvær. Hvite strømmer hundre og sytti mennesker som bor.
[08:00.5]
Fantastisk vakkert sted hvor jeg skulle ta en liten pause fra lederstillingen var det som var tanken. For å lande litt. Lofoten er jo grunnfjellet i Norge, og igjen den kompasskursen viser mot nord. Nord er jo grunnfjellet også mye i verden, ikke sant?
[08:18.9]
Det er her hvor havstrømmene er klare og sterke. Pusten er dypt, og det var der jeg havnet for å finne grunnfjellet i meg. Det som ble et skulle være et halvt år. Det ble et år. Jeg fikk forlenget permisjonen av jobben. Etter et år så kjente jeg at det er noe mer her for meg.
[08:37.9]
Jeg ante ikke hva det var, men jeg lent meg inn i den følelsen av at jeg skulle finne ut hvem jeg hadde lyst til å være. Hva slags liv jeg hadde lyst til å leve? Det ble et års permisjon til, og så kom det store skiftet i 2020 da jeg sluttet i jobben.
[08:53.5]
Solgte leiligheten på Adamstua. Det var kjempeskummelt alt det her. Og igjen, Instagram bildene var litt sånn. Jeg har det topp i nord, men inni meg var det kurmal. Dette er jo dritskummelt. (latter) Men jeg hadde en annen drøm som hadde da begynt å vokse i meg, nemlig å kjøpe hus i Skrova.
[09:10.9]
Mitt drømmehus som da på magisk vis plutselig som ikke egentlig var til salgs, hadde blitt mulig for meg å kjøpe for 1 million. Solgte leiligheten i Adamstua, sluttet i jobben, flyttet til Skrova. Barna da var begynt på skolen der, og vi hadde allerede bodd der i to år (latter) og vi da ble boende.
[09:31.5]
Og vi ble boende i Skrova i seks år. Jeg bor der fremdeles. Jeg kjøpte også et rekkehus i Asker som en investering da i 2020, og nå bor vi også litt der. Men vi bor nå begge steder. Så lang historie kort. Jeg har hatt en stor endring i livet fra å være jurist, leder, elsket livet mitt, og det var ingenting gærent bortsett fra at jeg sto i en stor endring i skilsmissen.
[09:55.6]
Jeg lyttet til hjertet mitt, havnet på øya Skrova. Dette ble et stort skifte hvor jeg etter hvert lærte meg å leve fra hjertet mitt, fra mitt kompass inni meg. Begynte å se at verden er jo ikke slik som jeg har trodd. Her henger det sammen med mange mekanismer.
[10:13.4]
Jeg lærte meg manifestering og huset er jo manifestert, ikke sant? Ut fra disse. Hellighet, vi kan jo skape livet vårt. Vi er skaperne av livet vårt. Og jeg sto på fjellet, skal bare, hallo verden, våkne opp! Vi kan skape livet vårt.
[10:28.6]
Alle kan følge drømmene sine. Det er mulig. Jeg har snakket om dette på Instagram. Jeg har snakket om dette. Og så begynte folk å ta kontakt. Hvordan har du fulgt drømmene dine? Jeg lengter etter å komme i kontakt med mine drømmer, og hvordan kan jeg klare å følge dem?
[10:44.6]
Jeg begynte å veilede folk bare fordi jeg elsket å spre budskapet om at det er mulig for deg å gjøre endringer. Og etter hvert så vokste det en drøm frem at dette har jeg lyst til å gjøre som min jobb. Så er jobben min er i dag å veilede kvinner og andre som ønsker å følge sine drømmer finne sin kraft.
[11:05.5]
For vi har alle et ubrukt potensiale inni oss. Fantastisk å høre deg fortelle altså. Du gnister jo i øynene og det er super inspirerende. Og det jeg synes er litt fascinerende, det er jo hvordan universet legger det her opp.
[11:23.9]
Fordi du kunne jo ikke strengt tatt hjulpet kvinner eller menn gå for drømmene sine om du ikke hadde gjort det selv. Og det visste jo ikke du da, når du tar disse stegene, når du lever i uvisshet og aner ikke hvordan skal dette gå?
[11:41.3]
Så går du gjennom hele prosessen, og så skjer det noe, og så kommer det en modning, erfaring. Oi, det her kan jeg hjelpe andre med. Så du måtte jo gjennom alt det der, og det synes jeg er så fascinerende. Fordi at når vi går gjennom disse vanskelighetene og utfordringene og uvissheten om det er at det er en splitt, ikke sant, i forholdet eller vi mister jobben eller vil slutte jobben.
[12:07.1]
Og vi står der på sånn ufast grunn og hvor skal jeg nå? Så tror jeg når du kommer ut på utsiden av den, så er det en dypere mening med det. Og veldig ofte så tror jeg vi er ment for å dele med andre det vi har lært selv.
[12:23.4]
Fordi det kan vi noe om.Og jeg er litt nysgjerrig på den litt indre reisen når du sier du blir kjent med deg selv. Fordi, okay, hvordan ser det egentlig ut? Altså ser vi Elin gå på stranden og reflektere, fundere, få innsikter jeg har, meditere.
[12:44.8]
Altså, hvor kom disse innsiktene som var dypere enn det du da hadde levd etter tidligere? Ja. Det er så fint du maler det bildet, for at hvis du ser bilder av meg fra hele den prosessen, så ser du jo, ikke sant, mye av det her.
[13:00.8]
Jeg bader i det kalde arktiske vannet og står i stormen og sånt. Men på innsiden av en sånn transformasjonsprosess så er det ganske kaotisk. Og det var det også for meg. Og det kan være fremdeles, fordi jeg fortsetter jo ikke, fortsetter altså, jeg fortsetter jo hele tiden å følge drømmene mine.
[13:18.0]
Det er jo alltid på en måte en, livet bare åpner seg opp mer og mer. Jeg er jo nå i en stor transformasjon og vet det. Og jeg virkelig ser at wow! (ler) Det jeg trodde var mulig for ett år, det er bare å se at det er jo enkelt nå. Nei bare wow! Og alt handler jo mer glede og frihet da i livet, ikke sant?
[13:37.7]
Men aller først og det første du sa Jannicke, og det er vel noe av det som jeg vil dele som kanskje er en av de første sånn du som lytter, kanskje du, kanskje du er inspirert av dette, eller kanskje du sitter og kanskje du kan gripe en penn eller sånn tenke at du kan ta med deg en liten takeaway da. Og det er at det bunnpunktet du er i, uansett om det handler om at du har blitt sagt opp fra jobben, mannen din har gått fra deg.
[14:02.5]
Kanskje du er syk, kanskje utmattet. Eh, kanskje det er et eller annet tragisk som har skjedd. Det bunnpunktet som du nå føler er undergangen, det er ditt vendepunkt. Det er vendepunktet. Det der vil alltid være vendepunktet, for det er noe nytt i deg som er klar for å fødes.
[14:21.6]
Og det vil vi ikke helt, for vi er jo veldig konforme, ikke sant, vi vil ha det trygt og godt. Av og til så bare slenger universet deg uti litt sånn. Så bunnpunktet er ditt vendepunkt. Første lille takeaway. Men til hvordan er det en sånn transformasjonsprosess ser ut på innsiden?
[14:38.5]
Og er det sånn, Elin sitter i horisonten og sier mmm, og så bare hvem er jeg? Hvem er jeg? Og så bare faller det på plass. Eureka! Nettopp. Og fra en dag til en annen så bare åh, nå har jeg funnet meg selv.
[14:55.0]
Check. Next. (ler) Nei. Jeg gråt mye. Jeg var veldig mye frustrert. Jeg følte meg veldig mye alene. Jeg kjente på hvor vondt det var å være helt kuttet av fra alle roller som jeg hadde definert meg selv som i tyve år.
[15:23.7]
Hun i bransjen, hun kule som fikk det i disse lederstillingene, hun styrelederen, hun som bodde på Adamstua, hun som var med på disse kule festene, hun som... Og så plutselig så satt jeg der, og det var vakker natur rundt meg.
[15:38.9]
Men det å finne meg selv var på en måte ingen sånn dans på roser vil jeg si. Men fy søren så nyttig at vi våger å stille oss disse spørsmålene hvem har jeg lyst til å være? For har jeg egentlig lyst til å være rollene mine?
[15:54.0]
Eller har jeg lyst til å finne noe under rollene? Men hva har jeg lyst til å bidra til i verden? Hva er det som betyr noe for meg? Så den reisen, det var, eh, opplevde jeg, Jannicke, ganske kaotisk. Ehm, jeg flyttet da med min lille Toyota Yaris, som jeg pakket kjempesmekk full av det vi trengte til å bo et halvt år i Lofoten, var det det som var planen.
[16:16.7]
Og mine to barn, ikke sant, skulle kjøre oppover til nord, og jeg husker jeg gråt og gråt. Jeg bare, hva er det jeg driver med? Hva er det jeg driver med? Og den indre stemmen var så sterk at jeg holdt på å snu bilen fysisk mange ganger og bare kule lånt. For familien bare du, skal du dette her, er det så smart?
[16:32.1]
Og liksom folk rundt meg bare, men du er nyskilte, bør ikke du heller... Ikke sant? Og dette var jo tanker som jeg også selv hadde, og det tror jeg veldig mange som er i drømmer, som satser på drømmene sine. De har jo denne lille, ja men, går dette da? Og hvis du har alt for mange av de derre, går dette da rundt deg også, så kan du fint rakne.
[16:53.6]
Men jeg var trofast da mot kompassnåla mi. Men på innsiden så var det vil jeg si ganske kaotisk ved at jeg trodde jeg skulle søke sjelefred og at det liksom kom sånn. Men min erfaring, og det er erfaringen min etter å ha veiledet hundrevis av mennesker gjennom denne samme transformasjonen.
[17:14.1]
Enten du våkner opp til et større lederskap i livet ditt som leder eller en større omsetning som gründer, eller om det er ting i privatlivet ditt, alt henger jo sammen. Så handler det om at du er i dine roller og mønstre av en grunn.
[17:30.5]
Du måtte ha vært-- gjort det av en grunn da, for å kanskje unngå noen ting eller respondere på noen ting som kanskje ikke helt er aktuelt i livet ditt nå. Og for å komme forbi det, for å bryte disse mønstrene, så må du gjennom, eh, litt uro Og jeg ser på det som, jeg har veldig mye metaforer til havet, for det synes jeg er så vakkert.
[17:52.0]
Fra på en måte fra å leve liksom stagnert at du bare føler at livet er litt sånn flatt. Så begynner å være nysgjerrig på hva er det drømmen min er? Hva er det reisen min er? Hvem er jeg? Og da begynner bølgene, emosjonene, følelsene dine.
[18:08.7]
Emotions, det er jo energy in motion. Det er energi i bevegelse begynner å. Og her er det litt sånn kaotisk da, ikke sant? Her kan det være litt bølger. Det er helt fint. Det må liksom litt kaos opp, og du kikker litt på roller og mønstre, og hvem har jeg lyst til å være og.
[18:25.4]
Og det er de rol-- det er de rundene der også man ser, skal jeg være gift med han? Er dette vennskapet noe som, eh...Ikke sant? Vi begynner å stille litt spørsmål. Det tenker jeg er veldig sunt. Min erfaring er at det å observere litt den her kaoset, så kommer man til et bunn i seg selv, en havbunn om du vil, der hvor det alltid er ro.
[18:47.9]
Ankre, hvor det er stille, hvor det er trygt, hvor det er godt, og du merker det som tilstedeværelse. Hjertekontakt. Dette har alle tilgang til. Alle, alle, alle, alle. Jeg kunne ønske at vi lærte det på skolen.
[19:05.6]
Jeg kunne ønske når vi var syv år, at vi ble lært kraften i å lukke øynene, trekke pusten inn (trekker pusten) . Ohhh, kjenner hvor godt det er at vi kan være her og nå hos oss selv, ikke hva de andre har av merker på sine jakker og klær, men akkurat her og nå er jeg nok.
[19:25.9]
Jeg tror vi hadde sett et helt annet samfunn om vi hadde lært oss å lytte til vårt indre kompass som er knyttet til hjertet vårt. Heller enn den retningen som jeg gikk. Hvilke karakterer kan vi oppnå her nå?
[19:41.4]
Hva er ikke sant? Se meg, se meg, se meg, se meg. Men den som ikke så meg, det var jo meg selv. Så det var langt svar på ditt spørsmål om hvordan det var å finne seg selv. Og jeg vil også si at dette er en pågående prosess, for jeg står nå også midt oppi en endring hvor jeg rydder enda mer plass for meg, enda mer til mine gleder og mine drømmer.
[20:04.8]
Neste nivå er alt. Ja, jeg har skapt meg frihet. Jeg bor både her og i Lofoten. Gud så drøm. Jeg har mentorprogrammet "Mitt Hjem" som har kull nummer åtte nå til høsten. Ikke sant? Herlighet! Jeg virkelig har fått til det som jeg drømmer om.
[20:20.0]
Men jeg ser at, å, hva er det neste nivå for meg er frihet? Og så handler det også om her og nå da. Her og nå. Hver dag. Nærvær, glede. Det virker jo veldig som du har funnet dine verdier da må jeg si.
[20:35.2]
(ler) Ja. Blant annet frihet hører jeg igjen og igjen her, og det selvfølgelig å følge hjertet. Og takk for at du delte detaljert om dette her, fordi at jeg tror det er viktig at vi deler om det, og at man kanskje har en kan ha en romantisk forestilling om hvordan denne spirituelle oppvåkningen, som jeg kaller det, kan være.
[20:58.2]
Den kan være messy, den kan være rotete, eh, og det er ofte en dissonans med hva som sees på utsiden og hva som skjer innvendig, eh, og at vi ikke lar oss forville av disse Instagram bildene, det tror jeg er viktig.
[21:16.5]
Skal vi se, hvor skal vi gå videre? Det er så mye jeg har lyst til å ta tak i. Eh, jeg kan jo være litt djevelens advokat da. Nå er jo jeg selvfølgelig enig med deg, eh, men vi har jo de stemmene i samfunnet som sier ja, men alle kan jo ikke følge drømmene sine, fordi hvem skal kjøre søppelen vår?
[21:34.7]
Hvem skal gå med brev? Nå er det ikke så mye brev lenger, men hvem skal gjøre de jobbene som kanskje ikke er drømmen å gjøre for å få samfunnet til å gå rundt? Hva ville du sagt til dem? Jeg er helt uenig med meg i at ikke alle kan følge drømmene sine.
[21:53.2]
Jeg mener at hvis vi som samfunn hadde hatt alle de som bor i dette samfunnet hadde fulgt sine drømmer, så mener jeg at vi hadde hatt et veldig godt samfunn. Det er en illusjon at det å følge drømmene er bare for noen få, og dette ser jeg hver dag.
[22:10.9]
At til søppeltømming eller, eller postlevering. Det er mange som drømmer om det. Mange som drømmer om å jobbe i butikk. Det er ikke slik at min drøm konkurrerer med din drøm. Jeg trodde det da jeg begynte å følge drømmene mine om hva jeg hadde lyst til å jobbe som.
[22:28.4]
Jeg trodde først at jeg skulle bli skilsmissecoach, for jeg skrev en bok, ikke sant? Men så fant ut at jeg har ikke lyst til å gi-- jeg har ikke lyst til å jobbe med skilsmisse, men jeg trodde at det måtte man fordi å kunne veilede andre til drømmene sine. Det vil jo alle gjøre, tenkte jeg. Det er det jo ikke plass for, ikke sant?
[22:43.6]
Så jeg hadde også disse begrensende tankene først da. Men jeg er helt overbevist nå. Jeg kjenner i alle fall det som en sannhet i meg at hadde vi hatt et samfunn hvor alle hadde fulgt drømmene sine, så hadde vi hatt et veldig godt samfunn. Da hadde vi hatt et samfunn som også hadde lignet veldig på de tidligere samfunnene våre før vårt samfunn som er i dag, nemlig hvor vi bytter tjenester.
[23:08.2]
Jeg gjør det jeg elsker, og hvis det er å inspirere andre til å få ut sitt potensiale, så kanskje den har lyst til å bake brød til meg. Eller si at ja, men du, jeg elsker å komme og ta med papir fordi jeg er så glad i at papiret legges sånn.
[23:27.2]
Det gir meg glede. Ellers er det mange som tenker at trenger jeg å få realisert drømmen min i jobben min? Nei, jeg har bare lyst på en jobb jeg. Og jeg står klokka fire og tømmer søppel til klokka sju, og så kan jeg skrive bok, ikke sant? Så det er en illusjon at ikke vi kan følge drømmene våre.
[23:44.2]
Følge drømmene er for alle. Og hvis alle hadde fulgt drømmene sine, så hadde vi hatt et veldig lykkelig samfunn. Vi hadde et overflodssamfunn hvor vi hadde vært glade. Jeg er jo enig med deg, og det jeg tror er hvorfor det er kanskje et skille her mellom de som mener det og de som mener det.
[24:07.1]
Det er kanskje at fornuften kan ta over at ja, men det kan jo ikke fungere. Og når vi lever ut fra fornuften, så kan av og til den også være linket til frykt. For eksempel at jo, men hvordan skal det gå?
[24:22.5]
Da vil jo samfunnet gå under. Eh, eller frykt for at alle mulige frykter kan komme frem. Kanskje jeg ikke har en drøm og så videre, så får man motstand.Mot en sånn ny tanke, en ny idé fordi at det har vi ikke sett før. Og egot er jo gjerne, tror jeg, knyttet til frykten fordi ego ser kun bakover og hva som har vært og klarer ikke å se fremover, fordi det har den ikke opplevd.
[24:49.0]
Mens hjertet har jo da, etter hva jeg tror, en høyere bevissthet. Hjertet har en høyere frekvens og hjertet inne-- har også intuisjonen, og intuisjonen den kan se fremover.
[25:04.3]
Og egentlig, hvis du ser det fra et høyere perspektiv, så finnes jo egentlig ikke tid. Altså, hva er tid? Det er et stort mystisk spørsmål. Men hjertet mener jeg kan se fremover, og derfor er det tryggere å følge hjertet. Og jeg tror at (smatter) for at vi skulle kunne ha denne samtalen i en mer kollektiv arena, så trenger vi også ta med det at vi trenger å følge hjertet mer fordi at hjertebevisstheten, sies det, har en, eh, større intelligens da enn ego.
[25:41.0]
Og hvis vi ser på, eh, jeg vet at du også er opptatt av David Hawkins og hans bevissthetsskala, så ligger jo hjertet og vibrerer ekstremt høyt og glede også, mens frykt og disse lavere frekvensene vibrerer veldig lavt. Og med en gang vi da går opp i en frekvens og kommer i kontakt med den intuisjonen, så er det jo det hjertet sier det er å følge drømmer.
[26:03.8]
Så har du noe replikk til det? Det med at kanskje det er dit vi må-- jeg vet ikke hva som kommer hø-- først, om det er høna eller egget. Om vi først må gå inn i hjertet eller om vi først skal begynne å følge drømmene våre. Mmm, jeg elsker det spørsmålet, Jannicke.
[26:21.5]
Jeg kunne ønske at du kunne henge det på rådhuset, og... (ler) Enda til alle næringslivsledere. Eh, fordi at det er det her det handler om. Ja, dette skiftet vi er inne nå. Og jeg tror at for den enkelte som hører på, så må du lytte inn i hva som snakker til deg.
[26:40.6]
Er det drømmen din som banker på? Er det skifte i jobb? Er det skifte i bosted der? For en drøm, hva er det? Det er en ønsket endring. Og så kommer med en gang fornuften. Nei, men det går ikke. Men hvis du ser at det å visualisere, det å se for deg, det å ønske deg en ønsket endring for livet ditt.
[27:01.5]
Det er en av de mest grunnleggende egenskapene vi har som mennesker. Vi er født med evnen til å visualisere. Det er det som er forskjellen på oss og dyr. Vi kan se for oss en ønsket fremtid. Toppidretten har skjønt dette lenge. Alle på toppnivå visualiserer for å få en ønsket endring.
[27:20.2]
Akkurat det samme kan alle gjøre. Så for mange så handler det om den der (stikker opp pusten) sparken, den der, ja, det har jeg lyst til, det har jeg lyst til. For drømmen din det er knyttet til en ønsket endring, og det er også der hvor gleden er. Men jeg tror hvis vi snakker om det kollektive, så går det via-- og drømmen og hjertet, de henger jo sammen, for det er jo i hjertet at drømmen bor.
[27:43.1]
Hjertet er portalen til noe høyere enn det tankene dine. Som du helt korrekt sa, tankene og logikken, det er basert på det du har opplevd, og det er helt naturlig. Ofte så tenker vi at nå er jeg dette dumme egot. Men det er så fint at vi har en mekanisme inni oss som minner oss på det vi har vært i til nå, og det som omgivelsene viser deg er sant.
[28:06.5]
Så vi kan ikke drømme fra hodet, for det vil alltid være altfor begrenset. Det vil være veldig prisgitt hva de rundt deg gjør, det du ser med hodet ditt og det du har opplevd til nå. Og nitti prosent av oss drømmer for lite.
[28:23.2]
Og det er der jeg (sparker i luften) sparker gang alt og sier hvor fra-- hvor i deg er det du drømmer? Drømmer du fra hodet? Logisk? Er redd for å bli skuffet, jeg bare gjør dette. Eller våger du å være i kontakt med deg selv? Og hvordan kommer du i kontakt med deg selv?
[28:38.2]
At du kan danse, du kan være i naturen, du kan svømme, du kan spille golf, hva som helst. Der hvor du kjenner at du har det godt. Din flytzone. Der er hjertet ditt. Og fra det, hva ønsker jeg meg for livet mitt nå? Så hjertet og følge drømmene henger sammen.
[28:55.9]
For mange tror jeg det starter med den der, å, jeg har lyst til å skrive boka. Men nesten alltid i alle fall er det som jeg underviser handler om hjertekontakt, og det er det som er unikt også i mitt mentorprogram, så handler det om, det handler om hjertekontakt i veldig stor grad. For det jeg ser, enten det er ledere eller, eller gründere eller næringslivet jeg jobber med, så er det at når du kommer ned i hjertet ditt og ned, ikke sant, så er jo her vi er energetisk, så er det en portal til en mye større del av deg selv.
[29:27.4]
Så for de som ikke, eh, en drøm snakker til da. Begynn å lytte til hjertet ditt. Hvis hjertet ditt kunne snakke, hva hadde det sagt til deg nå? Og hjertet har jo en sånn bitteliten stemme. Frykten er sånn. Åh, herregud, det kan gå gærent og alt i alt.
[29:43.6]
Den der var veldig sånn bastant. Mens hjertet det er den der hviskingen. Så ja, hjertet har en intelligens. Jeg er sikker på at hjertet og drømmen går hånd i hånd. Og, men jeg er i det store og det hele, hvis vi skulle som samfunn skulle sett på en stor endring, så tenker jeg at hjertekontakt er der det starter.
[30:08.2]
Og da sier du faktisk fysisk fokusere på hjertet også og ta oppmerksomheten ned til hjertet. For det viser jo forskningen, ikke sant? Dette har jeg hørt med et institutt som har forsket på i over ti år, som handler om hjertets intelligens.
[30:28.0]
Og det vet vi egentlig. At før, altså når du-- når en person kommer inn i et rom eller du blir presentert for et prosjekt på jobben eller noe sånt noe, så merker du litt.Om dette er bra eller ikke. Før liksom hodet og tankene er klare, så merker du det litt. Vi lever mye mer fra hjertet vårt enn det vi er klar over.
[30:46.1]
For det er ingen som snakker om dette. Det er ingen som er det. Vi er så hodestyrt da i vår vestlige verden, men hjertet ditt sender flere signaler opp til hodet enn det hodet sender ned til hjertet. Så du allerede lever fra hjertet ditt. Og når jeg sier ned til hjertet, så handler det om at du er en organisme.
[31:04.5]
Så det er ikke-- du er ikke der eller der. Men det er så godt når du kjenner at hodet bare koker av tanker og frykt. For det å følge drømmene sine handler jo også om at du gjør noe ukjent, og da vil jo frykten bli skrudd på. Da hjelper det så godt å lukke øynene.
[31:21.6]
(snufser) Legge hånden på hjertet og ta noen pust inn og ut av hjertet og kjenne hvor godt det er. Og så kan du kjenne nå, hvis du kjenner igjen ikke at pusten din kan gå inn og ut av hjertet ditt. Akkurat som hjertet ditt har en egen pust. Sende pusten ut forbi hånden og inn.
[31:43.3]
Og bare legge hånden der, det gjør at man kommer i det som Joe Dispenza kaller heart brain coherence. Her har du en veldig sterk skaperkraft. Hvis vi kunne startet strategisamlinger på, i næringslivet herfra, hadde hatt mye bedre avgjørelser.
[31:58.9]
Vi hadde tatt de fra kjærlighet. Og herfra så kan du spørre, hva er det hjertet mitt minner meg på i dag? Herfra er vi kraftfulle mødre, partnere. Jeg hadde en strategisamling for noen kommuneoverleger her og tenkte, tør jeg å bruke disse nye, nye, det er jo elgamle prinsipper, om hjertekontakt da?
[32:23.2]
Som jeg mener alle gamle samfunn visste at hjertet var senter. Men jeg tenkte jeg har kjørt så mange strategisamlinger, skal jeg nå korporere dette her og næringslivs Elin og liksom holistiske leder Elin? Yes, selvfølgelig disse kommuneoverlegene, de vil jo ha resultater.
[32:43.0]
Det er det de vil ha. De har satt av en hel dag til å gjøre jobben sin. Kjempeviktig jobb som kommuneoverlege. Inn i hjertet. Enklere enn man tror. Dette kan gjøres i løpet av noen få minutter. Og hva skjedde? Strategisamling med bare-- målene var tydeligere.
[33:01.2]
Verdiene var der. Ja, men det trenger vi ikke gjøre. Ja, men det skal vi gjøre. For hva bor i hjertet? Jo, vi tenker at det bor kjærlighet. Men det bor også mot. Ordet for kjærlighet har sin opprinnelse i det samme ordet som for mot. Fra latin og fransk cœur, courage, courage.
[33:20.9]
Så her vi er modige. Vi tror vi er modige her. Men igjen, hjernen minner deg på hva du har klart eller hva de rundt deg klarer, ikke sant? Historien viser jo oss det. De turte jo ikke å kjøre de første togene mer enn tredve kilometer i timen, for de trodde de ville eksplodere. De hadde ikke sett beviset på noe annet.
[33:39.7]
Ikke sant? Sånn kan vi utvide kvantefeltet vårt, og det går alltid via hjertet, for det er der man er mest kraftfull. Men det er en sam-sammenheng her. Måten jeg jobber er at vi går alltid inn i hjertet først og så etterpå er det handlingsplaner. Okay, logisk.
[33:55.6]
Tututu! Hva kan skje? Så jeg elsker å kombinere disse to verdenene som du skjønner. (latter) Herlig! Og jeg blir jo da nysgjerrig på reaksjoner på utsiden, fordi at jeg kan tenke meg at mange der ute sitter med frykt.
[34:10.9]
Ja, men ikke sant? Jeg har jo en sånn lignende type jobb som du hadde eller jobber et sted hvor dette ikke er så velkomment. Eh, hvordan har det gått? Altså, har du møtt reaksjoner når du kommer inn i sånne hardbarka, eh, maskuline miljøer, for eksempel?
[34:28.7]
Eller veldig mye suits? Og her kommer du og sier vi må følge hjertet dere. Hva? (latter) Altså, har du fått noen reaksjoner? Ja, masse. Men alle de sterkeste reaksjonene var jo fra meg selv. For sånn herlighet Elin, følge drømmene sine.
[34:45.2]
Kure i land. Jeg husker jeg satt på God Morgen Norge det første når vi hadde bodd i Lofoten et halvt år. Og da var jeg sånn, ja, jeg heter Elin, nei, jeg følger drømmene (mumler) Sånn kure i land. Så vanskelig å sette ord på at jeg er faktisk en som følger drømmene.
[35:02.7]
For jeg var jo også hun juristen, ikke sant? Så vi er så hardt programmerte om hva som er mulig og hva som ikke er mulig. Så jeg møtte masse motbør fra meg selv fra å leve på denne måten. Men selvfølgelig, altså, jeg fikk jo kommentarer.
[35:19.2]
Eh, særlig de to første årene vil jeg si. Og de kunne gjerne gå på sånn. Eh, der driver du og bader i det korallvannet. Jeg sitter her og jobber. Noen må jo drive dette samfunnet. Litt sånn. Eh, og det gikk innpå meg, jeg syntes det var tøft, for jeg var ennå ikke så trygg i min vei.
[35:39.2]
Nå når folk sier nei, jeg tror ikke alle kan følge drømmene sine, så tenker jeg nei. Nei, men da tror du ikke det. Da ser jeg bort så mye og se på alle de hundrevis av menneskene som jeg får til å følge drømmene sine hele tiden. Og det er ikke jeg som får den ut, de gjør det selv. Men jeg står der og (snappelyd) banker.
[35:56.8]
Ikke sant? Det kommer folk som vil rakke ned på andres drømmereise. Det kommer fra frykt. Hvis du spør folk som følger drømmene sine og lytter til hjertet sitt, så vil de alltid ha øye på drømmen din. Folk som ikke enda lytter til seg selv og sitt hjerte, de vil alltid ha behov for å degradere andre.
[36:19.1]
Det er min, mitt, eh, min, hva skal jeg si? Observasjon. Og mange av de som var litt sånn skeptiske da eller, det skal sies, var en ramaskrik på Facebook og hele musikkvideoen jeg bare dro, ikke sant, til en øy. (latter) Og nittenini prosent av alle bare, herregud så kult!
[36:38.2]
Du gjør det som alle drømmer om og som alle snakker om, men som ingen gjør. (latter) Så det var bare, bare heiarop og folk vipset med penger og skjønner du bare jeg kan hjelpe deg med det. Ikke sant, folk var bare så, det å bryte ut det bare.
[36:55.2]
Det er, det er så mange som heier. Men du vet, det er noen av kommentarene allikevel. Den ene kommentaren. Men det som jeg lærte meg var at det snakker bare om lengselen hos den personen. Så jeg begynte å spørre da. Men hva er din drøm? Hvordan kan det være mulig å gjøre en endring i ditt liv?
[37:12.4]
Og så ser man jo at veldig ofte så kommer de begrensningene som jeg hadde først også. Nei, men det går ikke. For veldig ofte når en drøm kommer opp, så kommer det, men hvordan skal det gå til? Vi går til hvordan med en gang. Vi er kontrollfreaks som vil løse det.
[37:29.5]
Når det handler om en drøm, så handler det om å lene deg inn i en visjon som du vet retningen. Men du må frigjøre deg litt fra akkurat hvordan det skal skje. Og jo mer du gir slipp på hvordan det skal skje eller akkurat når.
[37:46.2]
Jo større, eh, jo større frekvens får du, jo mindre frykt har du. Så kan doktor Hawkins, ikke sant. Skam og frykt som er på førti femti i vibrasjonsskalaen, takknemlighet som er på tre fire hundre og fem, ikke sant? Så jo, gi slipp på hvordan og når.
[38:05.7]
Hold deg til igjen kompasskursen, retningen. Ja. Ja, fordi at den kan vi faktisk stole på. Og den blir jo sterkere etter hvert, den stemmen er min erfaring. Og hva med de som da tenker ja, men vet du hva, jeg har ikke tid.
[38:22.5]
Her står jeg med tre unger og jobb og har knapt tid til meg selv, ikke sant. Knappt tid til å puste, eh, og dette stresset, eh, at jeg må gjøre sånn og sånn og sånn og sånn og sånn. Fordi hvis ikke så bare rakner alt og det er ikke plass til å følge hjertet altså.
[38:42.3]
Og jeg kan av og til kjenne igjen en overveldelse, og jeg tror mange gründere kan gjøre det. Jeg vet at du har snakket med flere andre gründere om denne følelsen av overveldelse og utbrenthet. Eh, at vi, vi er i drømmen vår, men vi faktisk, eller det tilfellet også da, at vi er i drømmen vår, føler at vi følger livsoppgaven, og samtidig så er det vanvittig mye å gjøre og vi ønsker å skape masse.
[39:09.0]
Og så er det som om vi brenner opp lyset litt fordi at vi gir for mye. Så du som er eksperten her, hvordan håndterer vi, eh, stress når det faktisk blir negativt? Og så mister vi nesten litt kontakt med hjertet fordi at vi ønsker å levere.
[39:26.3]
Vi ønsker å gi til andre, og så kanskje glemmer vi oss selv litt. (sukker) Jeg synes det er viktig at du tar opp dette jeg, Jannicke, fordi at, og i det så hører jeg to spørsmål egentlig. Det første er det før man på en måte våknet opp litt og har begynt å følge drømmene, og du kjenner bare at okey, det å følge drømmene eller lytte til hjertet, det høres fint ut.
[39:47.2]
Men her står jeg med tre unger og fulltidsjobb og en krevende mann og to syke foreldre. Altså, drømmen må jeg følge når jeg er type pensjonist eller bare... Eh, den første kategorien der, ehm, forstår jeg veldig godt.
[40:02.8]
Det var jo meg også i mange år. Men det handler ikke om de store skrittene, du trenger ikke å si opp jobben eller kaste ut gubben. Men det å prøve å ha ett minutt for deg selv om dagen og finne ut, er jeg på riktig vei her?
[40:18.4]
Er jobben her det som jeg drømmer om? Og hvis ikke jobben er det du drømmer om og ikke du har liksom noen jobs endring i sikte da? Hvordan kan du begynne å lytte til hjertet ditt litt mer i hverdagen? Kanskje en fritidsaktivitet du kan begynne med?
[40:33.8]
En bok du kan lese? Kanskje du kan begynne å høre på en inspirerende podcast eller Wisdom from Norths sending når du rydder ut oppvaskmaskinen og så gjøre en bitteliten ting med intensjon for deg selv hver dag, så vil du se at overskuddet ditt kommer. Etter hvert så vil du se at hjertet ditt begynner å snakke til deg.
[40:53.7]
Begynn å velge bort, må du på alle disse avtalene, må du bake alle kakene fra grunnen. Kan du ta vare på deg selv? Så det er, begynne i sånne små skritt. Og husk Bronnie Ware, five, Top Five Regrets of Dying som har inspirert meg enormt. Me too.
[41:10.2]
Det vi angrer på når vi dør, hundre prosent av oss, er at ikke vi lyttet til oss selv og fulgte drømmene våre. Og dette vet vi. Og det er ikke bare i Australia dette har de forsket på. Men svenske forskere som hadde også dette gjelder også Europa.
[41:26.9]
Den boken er oversatt til førti, var det førti språk, ikke sant? Over hele kloden så har vi det egentlig ganske godt nå som menneskehet. I alle fall de vi som lever i fredelige områder. Men vi følger allikevel ikke drømmene våre. Og det er ikke rart, det er jo få som gjør det.
[41:43.4]
Men vi må begynne et sted. Okay, hva da med at du har fulgt drømmen din? Kjenner at du lever livsoppgaven din? Du har kanskje startet for deg selv. Kanskje du har skrevet en bok a? Kanskje du har flyttet et sted og du kjenner at å, jeg har fulgt drømmen min?
[42:03.1]
Jeg er stolt. Men har du det bra? (ler) Er det bra å være deg oppi drømmen din? Og det er gjerne der jeg kommer inn i bildet da. (ler) Og du kalte meg ekspert Jannicke, jeg er absolutt ikke det. Eh, jeg lever i dette samme cell og ser på enhver endring som jeg gjennomgår som en styrke.
[42:26.4]
Akkurat som jeg, fra jeg gikk fra å være jurist og leder til jeg gjør nå da. At det er ingen av oss som er eksperter. Vi er alle her på den samme reisen, og vi er aldri... Vi er alle en, og bare ved å snakke om erfaringer og dele.
[42:42.5]
Det er derfor podkasten din er så fin, for vi kan snakke om dette som berører så mange.Det som er veldig vanlig og det som jeg gjorde selv. Dette har ikke snakket så mye om, men jeg har snakket med gruppene mine om det. Men det er godt å likevel sette ord på at det som skjedde meg da jeg ble gründer, var at jeg gikk rett inn i et mønster som lignet ganske mye på det toppleder jobben min.
[43:06.5]
Jeg jobbet litt for mye, bortsett fra at jeg, jeg har jo alltid elsket det jeg gjør. Men jeg tenkte det er vel kanskje sånn det er å være gründer. Så det første året, eller det første halvåret jeg hadde mentorprogrammet, så husker jeg at jeg lagde hele programmet jeg jobbet.
[43:22.7]
Tro ikke jeg jobbet så mye noen gang, og alle fikk individuell oppfølging og alle fikk gründes. Det var altså en... Det var helt vilt at jeg egentlig klarte å jobbe så mange timer det halvåret der. (ler) Men det var fordi jeg elsket det. Men jeg møter veldig mange gründere som er i det samme.
[43:41.1]
De følger drømmene sine, blir forfattere eller bedriftseiere, men så havner de litt i en overjobbe mønster fremdeles. Det handler om at vi har så mye push energi med oss fra næringslivet, så henger det igjen en del frykt med.
[43:58.1]
Er jeg bra nok? Hvis jeg bare er? Vil jeg da få noen kunder hvis ikke jeg legger ut på Instagram jevnlig? Det er så mange sånne programmeringer. I tillegg så er jo det tøft å være gründer, for du er jo avhengig av inntjeningen din også, ikke sant? Så plutselig har du blitt til sånn.
[44:13.8]
Oi, hvis ikke jeg snakker om produktet mitt, så er det jo ingen som kommer, og så har du en sånn sørmsammensurium. Men i dette så ligger det en enorm, en enorm nøkkel til vekst. For det er egentlig her du kan få lov til å bestemme hvem du har lyst til å være på et nyttig nivå.
[44:35.9]
Er du gründer? Er du en som har fulgt drømmene dine, så er du allerede en kraftfull leder i ditt liv. Og er det noe her som snakker til deg? Så våg å stoppe opp litt innimellom og spør. Er dette livet jeg nå lever i tråd med verdiene mine?
[44:53.9]
Eller prøver jeg liksom å presse verdiene inn i en jobb som da ikke helt er kompatibel. Min erfaring er at det er akkurat de samme nøklene som brukes for å finne tilbake til den, hva skal jeg si? Hjem da, til seg som bedriftseier og en som følger drømmene som det det er i den første startgropa, nemlig litt tid til seg selv.
[45:18.0]
Våge å stille de litt ubehagelige spørsmålene. Er programmet jeg gjør i tråd med den jeg er? Trenger jeg så mange sendinger? Trenger jeg så mye oppfølginger? Det var det jeg ikke turte å spørre meg av selv om det første året, for jeg trodde det måtte være slik at jeg liksom overjobbet.
[45:35.0]
Det var jo det jeg var kjent med. Så dette krever mot. Men det er mulig. Og disse endringene ser jeg hele tiden at er mulig. Så det starter med refleksjon og observere. Helt ærlig nå, kjære deg. Dette livet nå i gründerskap eller forfatterskap, eller om man har flyttet, er det okay?
[45:57.0]
Funker det? Og hvilke justeringer kan jeg gjøre? Veldig ofte så handler det om å gi slipp på kontroll. Ikke skulle micromanage alt. Våge å be om litt hjelp. Om man tenker det har ikke jeg råd til, men du kan få en assistent for ganske få hundrelapper som kan være inne digitalt og hjelpe deg litt.
[46:18.1]
Pluss at mest sannsynlig så overlever du veldig. Så hva er kjernen i det du leverer? Skrelle bort, våge å si nei og våge å være veldig tydelig på hva som er de fem tingene som genererer salg? Hva er de fem tingene jeg skal gjøre?
[46:34.5]
Gjøre det, rydde bort det andre. Så dette er jo et neste nivå av å følge drømmen, ikke sant? Hvem har du lyst til å være som leder og bedriftseier? Og den prosessen er jeg midt oppi nå. Det startet for et par år siden, og jeg bare kjente at det er en enda større nivå her av frihet.
[46:53.1]
Det er enda større meg som vil gjennom. Mmm. Veldig fine råd, Elin. Jeg lytter. Veldig interessert. (latter) Ja, det kan gå en det-- det kan gå veldig unna til tider her også i Wisdom from North.
[47:11.2]
Eh, særlig når vi har så mange ben å stå på og de skal håndteres. Og veldig mange tror, har jeg skjønt. Det har gått opp for meg når jeg snakker med folk. Er ikke dere et stort team da? Jeg trodde dere var et stort team. Nei, det er jo bare meg og Ragnhild da.
[47:28.1]
Og ja, men du, du produserer jo hele tiden, og det kommer jo noe ut hele tiden. Ja, det er oss det da. (latter) Og jeg har jo gjort noen grep jeg også, for eksempel fått hjelp til redigering som gjorde at jeg ikke måtte sitte oppe til klokken elleve om kvelden og redigere et intervju.
[47:46.8]
Ja! Så det, det var som hvorfor har jeg ikke gjort det før? Og det var jo begrensende tanker om at nei, det koster penger og det kan vi ikke gjøre, og jeg kan jo bare gjøre det selv, ikke sant? Helt inn tilbake til jeg kan jo bare gjøre det selv. Jeg blir mye enklere om bare jeg gjør det. Men det er jo ikke selvkjærlighet har jeg funnet ut av, og det er ikke frihet.
[48:06.6]
Så, og, og det er interessant det der med mønstre og blindspots, altså hvordan det går på autopilot. Og selv om jeg følger drømmen og vi er-- gjør det vi elsker å gjøre, og likevel så tar du med deg gamle mønstre, og du ser det kanskje ikke selv en gang.
[48:23.6]
Så det å bli bevisst, eh, seg selv, det er stadig nye lag av ned altså. Og nå har jeg jo fått kjæreste og er forlovet og inn i et forhold som jeg ikke har vært på på mange, mange år.
[48:39.5]
For jeg har jo vært kun i et forhold til meg selv. Vært singel veldig lenge, og da dukker det også nye sider opp som jeg ikke var klar over var der. Og jeg ser så veldig den verdien i å bevisstgjøres rundt meg selv hva jeg har tendens til å gjøre når jeg kan bli lett trigget av ting eller stresset hvis jeg ikke har kontroll.
[49:01.7]
Sånne ting kan svare litt kort hvis jeg er-- har mye å gjøre og ikke har kontroll på ting og kjenner. Oj, oj, oj der kommer den kontroll mekanismen min at jeg må ha kontroll over alt, og hvis jeg ikke har det, så kan jeg være litt kort med andre.
[49:18.7]
Det er ting som jeg har blitt bevisst nå på nå som jeg er i et forhold og har en-Ikke sant, vi bor sammen og sånne ting. Og da, hvordan kan jeg, eh, ease up that? Hvordan kan jeg bli softere når jeg jobber? Og er det greit at alt ikke er perfekt?
[49:35.5]
Altså denne perfeksjonismen. Den har jeg også virkelig sett i hvite øye, hvor den kommer også fra tidlig musikal. Jeg har vært i litt samme bransje som deg, deg ikke helt, men musikal, ikke sant? Hvordan du skal levere da? Alt skal være perfekt på den scenen, ikke sant?
[49:51.9]
Du, du skal levere, stemmen skal, det skal ikke være en knekk i den stemmen der, ikke sant? Forventninger andre har til deg. Hvordan jeg da drar det inn i et intervju, for eksempel, eller webinar, at det skal være så proft. Det skal være så bra.
[50:07.2]
(ler) Og ingen skal fortelle meg at dette er uproft, ikke sant? Jeg har jo hatt et kjempeissue med det ordet amatør, fordi det skulle være så proft. Men jeg måtte jo omfavne min indre amatør, for jeg var ikke journalist. Jeg var ikke fotograf.
[50:23.4]
Jeg kunne ikke tekniske ting. Så når jeg begynte å omfavne min indre amatør, da kunne jeg gi litt slipp da. Så dette er jo spennende prosesser som du også jobber med med dine folk. Så vi skal avrunde litt her, og da har jeg lyst til å høre om, eh, ja, er litt sånn stort spørsmål faktisk.
[50:42.0]
Vi har ikke snakket så mye om spiritualitet i dag, men, og det er jo litt den røde tråden i det vi gjør. Samtidig som, som jeg tenker at alt er spirituelt, og da har jeg lyst til å spørre deg. Hva er den dypeste spirituelle innsikten du har fått i livet ditt? Mmm.
[51:02.4]
Mmm. Det kjenner jeg er at...
[51:10.5]
Jeg er forbundet med noe større enn meg selv.
[51:18.3]
Så fint! Mmm. (ler) Det visste ikke jeg før, men det var naturen i nord som fikk meg til å føle. Og nå vet jeg det for min del at det er en, en sannhet som jeg kjenner også når jeg kan gå ut i skogen eller bade eller se en sommerfugl, ikke sant.
[51:41.8]
Den enheten da. Den, det har vært en, en gave. Mmm. Mmm. Visdommen kom fra nord. Ja, (ler) det er det. Det er, det er helt fantastisk!
[52:01.4]
Elin, dette har vært veldig inspirerende, og jeg har noen spørsmål jeg stiller alle mine gjester. Og det første er, hva er selvkjærlighet for deg? Mmm.
[52:15.6]
Takk for spørsmålet igjen. Du har gode spørsmål Jannicke. Det er det som vi snakket om akkurat i forhold til det neste nivået av frihet. Når du har fulgt en drøm og er gründer og kjenner at det er, der er likevel noen mennesker, er det jo selvkjærlighet som er nøkkelen.
[52:33.2]
Selvkjærlighet er nøkkelen, alltid, til ditt neste nivå. Når du har omsatt for din første million, strekker deg mot tre, fem. Når du har omsatt for ti strekker du over der. Det er selvkjærlighet. Og i selvkjærlighet ligger å bli, ikke bare glad i deg selv, men kjenne deg selv.
[52:52.1]
Hvem er du? Hva er triggerne dine? Hva er sårene dine? Og også grenser. Så selvkjærlighet for meg, det er at jeg i dag vet hva jeg trenger for å ha det bra.
[53:10.9]
Det visste ikke jeg før. Selvkjærlighet for meg i dag er å kunne sette grenser. Eh, og du sa i starten at vi har forsøkt, at jeg er travel. Ja, men det handler også om at jeg er veldig tydelig nå på at jeg, jeg, jeg tar veldig plass i mitt liv.
[53:31.6]
Jeg rydder plass til å gjøre det som jeg elsker, for da vet jeg at jeg er en så god mamma som jeg kan for mine to barn som jeg bor med, som har blitt ti og tolv, og vet at jeg er en kraftfull veileder for mine. Så grenser. Og så er selvkjærlighet å være god med meg selv.
[53:52.6]
De dagene jeg merker at jeg går i gamle mønstre og overjobbing og kanskje streving og sånn, så går jeg til speilet og så sier jeg "jeg er glad i denne Elin også jeg. Jeg er glad i hun også jeg. I dag var det jammen gamle mønstre som kom og hilste på.
[54:10.9]
Tenk deg det, jenta mi. Du har levd med skikkelig mye stress. Du er over tredve år. Er ikke rart at det melder seg på innimellom. Synes du er flink jeg." Så jeg går til speilet og bruker det bevisst. Og selvkjærlighet for meg det er også å gråte.
[54:30.0]
Gråt er gjenkjennelse. Gråt er healing. Og ja, nei, takk. Åh, her var det mye verdi og inspirasjon og hjelpsomme perspektiver. (trekker pusten) Veldig berikende.
[54:46.9]
Hva er den dypere meningen med livet fra ditt perspektiv? Det er mitt siste spørsmål til deg i dag. Wow, for noen fine spørsmål. Den dypere meningen med livet, det er kjærlighet. Mmm. Den dypere meningen med livet er at vi alle kommer fra kjærlighet.
[55:08.7]
Det er at vi kan møte hverandre med kjærlighet for at vi kan møte oss selv med kjærlighet. Og det at alt kommer fra kjærlighet. Og det er det som også er svaret og løsningen på alt.
[55:26.4]
Det er kjærlighet. Wow! Vakkert, vakkert! Og dere som lytter på podcasten, dere bare kan se for deg hvordan (ler) Elin bare stråler av kjærlighet. Det (ler) føles som en sånn kjærlighets guddinne altså.
[55:44.1]
(ler) Elin, for alle som vil jobbe med deg, følge deg. Hvordan kan de gjøre det? Da gjør du det på Instagram. Så skriver du Elin Åmot og så dukker jeg opp. Og da ser du noen bilder fra nord, og jeg som snakker om det å følge drømmene og komme litt verktøy og inspirerende quotes og si kom igjen a, det er ikke for sent!
[56:06.3]
Du kan begynne i dag. Drøm stort, men ta små skritt. Det går fint. Du har det i deg. Kom igjen. Lytt til hjertet ditt. (ler) Kom igjen folkens! Følg rådene til Elin. (ler) Elin, tusen hjertelig takk for at du kom på besøk, endelig på podcasten.
[56:25.2]
Tydeligvis nå var tiden inne. Frekvensen var lik, vi var aligned. Vi fikk det til. Fantastisk Jannicke! Så fint å være her! Jeg elsker det som du bidrar til, og jeg elsker spesielt denne kompassrosen til nord da, ikke sant? (ler) At vi alle har dette kompasset inni oss.
[56:43.6]
Så takk for at jeg kunne være her. Veldig, veldig hyggelig. Det var en glede. (musikk)
Lenker & ressurser
Elin Aamodt – Offisiell nettside